torsdag 31 mars 2011

Ät mer gröt barn!

Gröt är förbaske mig en genial maträtt! Den kostar nästan ingenting, är överdrivet nyttig och till på köpet god. Det där sista var det väl ingen som trodde på, men det är sant, det kan min far skriva under på. Min mor skulle däremot inte göra det, för hon äter bara microgröt och DET är säkert äckligt. Klibbig kall och hopslarvad gröt är inte gott, mat som man lagar för att pina i sig för att bli mätt är inte god.

   - God mat kräver omsorg. Tid! Kärlek! Den måste få växa fram ur dina händer, formas med kärlek, som ett barn eller en pelargon. Även havregrynsgröt förtjänar omsorg, då blir den ett mellanmål att jämföra med gåsleverpastej på rostat bröd!

Nej, det blir den inte, tack och lov. Men med lite, lite ansträngning blir det riktigt gott, och lite intressantare också. Dagens upptäckt är en näve torkade tranbär ovanpå, och den obligatoriska mjölken förstås.
Andra dagar brukar det bli torkade aprikoser och någon trevlig kanelblandning med ingefära och socker som mamma brukar ha hemma. Och mjölk. Gröt med kanel är förresten bland det bästa du kan äta till frukost - gör det!
När jag började göra gröt själv var jag inte helt begåvad, så det brukade bli extrasaltad havregrynspudding istället för gröt, men det gjorde inte mig något, det fanns ju jordgubbsylt och mjölk som sötar och mildrar.
Sirap är annars bra att söta med. Socker blir bara läskigt.

Till sist det bästa: det äckligaste som finns är överbliven gröt, eller hur? Icke, säger jag. Icke! Lägg den i kylen och ta fram den när du är sugen på något extra gott. Skär den i skivor, stek knaprig i mycket smör (du trodde väl inte att du skulle äta den kall?) och ät den genast med mycket kanel och socker. Närapå en efterrätt! Och snålt av rent skånsk/finska mått...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar