tisdag 29 mars 2011

Bildligt talat (fast mindre ordvitsigt)

Jag insåg just att jag har få bilder med människor på i min mobil, trots att det är dom jag tycker bäst om. Förmodligen har det mest att göra med att människor rör sig något fortare än till exempel en cykel eller ett träd och därmed är lite svårare att fånga på bild men brukar jag ändå inte undvika att ta kort med människor?
Nu slogs jag också av hur många av mina bilder som är ur grodperspektiv.
Så här ser bilderna i min dator ut: ett torn. En mur. Två berg. Ett hus och två taklampor, och alla är tagna underifrån och utan levande varelser synliga. Är det verkligen så min värld ser ut, betraktad genom en kameralins? Överdimensionerad och folktom? Eller så är det bara så jag gillar att har det, vem har sagt att stora saker är lika med hotfulla? Så är det inte. Tro mig, jag vet, det mesta i min omgivning är större än jag och jag känner mig synnerligen ohotad!
I lugn och ro och skyddad av något stort får jag frid att ta upp kameran. Någon dag vill jag ta kort på er på samma sätt som på hus, träd och cyklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar