onsdag 6 april 2011

Skräpet i skåpen

Jag har funderat lite på det här med att flytta hemifrån. Alltså, vad behöver man egentligen, vad är det man har hemma? Förutom mat och kläder och lite möbler och sånt förstås, det måste man ju ha.
Det var när jag tänkte på möbler jag kom på att lådor och skåp måste ju vara den dominerande möbeln i de flesta hem. Förutom alla skåp och hyllor som redan finns i en lägenhet så har man själv med sig garderober, byråar, packlådor och ännu mer. Vad ligger egentligen i alla skåp? Kläder förstås. Och lite köksredskap och plåster och cykelpumpar och sånt man på riktigt behöver. Sen blir det väl en del fotoalbum och böcker och viktiga vuxenpapper med, och sånt man inte orkar städa undan. Men då är det ändå jävligt mycket grejer!
Om jag tänker på vad vi själva har hemma blir det nog i första hand pappersgrejer. Böcker, tidningar, brev, försäkringar, artiklar, anteckningar, reklam, teckningar... Jag undrar om vår generation kommer ha lika mycket papper hemma. Det känns kanske inte så troligt att vi kommer ha en massa brev liggande överallt, snarare överlastade datorminnen och mailkonton i så fall. Utopin som vissa vill måla upp är total datorisering och inga papper alls, men det låter mer som myten om "det papperslösa kontoret". Många arbetsplatser som försöker sig på det har istället fått mer papper - man måste ju ta papperskopior på alla dokument, för säkerhets skull!
Delad andraplats tar textilier (mammas fel) och hobbyprylar (hela familjens fel). Kläder, dukar och gardiner, pappersskärare, glasfärger och armeringsjärn. Detta har jag inget emot att man samlar på, det är ju lite kreativt åtminstone.
Eller nej, förresten, leksakerna tar näst mest plats! Det är irriterande, men det är nog svårt att undvika om man har barn. Nu är vi ju inga barn längre, bara allmänt sentimentala. Någon dag ska jag städa bland de leksaker jag inte bryr mig om. Snart. Senare.
Fjärde plats tar i alla fall teknikprylarna. Det lär bli svårt att undvika även i framtiden, ännu värre än nu. Vi får hoppas att framtiden elektronikskräp blir lite mer estetiskt och med lite mindre sladdhärvor och läskigt solarieljus jämfört med nu.

Frågan är hur mycket man tar med sig ut ur boet av allt detta skräp. Hur mycket man kan skiljas från och hur mycket föräldraskapet helt enkelt vägrar agera lagerlokal för.
Förhoppningsvis blir det inte så mycket.
Förmodligen lär det bli väldigt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar