onsdag 14 mars 2012

Day 01 – Best book you read last year

Last year som i förra året då? Eller som i senaste året? Herregud, jag minns knappt vilka böcker jag har läst... Förra året var så långt, det längsta någonsin tror jag. Inte en chans att vintern jag var i Finland, våren vi var i Frankrike sommaren jag fyllde arton var samma år. Aldrig, särskilt inte ihop med den hösten, det är olika tider. Men om jag inte minns fel läste jag Det förtrollade slottet i somras.

Det var en sån där bok som man måste ligga helt stilla efter man har läst klart. Prata går bra, man får säga att den var bra, men du måste vara stilla. Och absolut inte läsa något annat direkt efteråt! Bara sitta stilla och hålla i den.

För den är magisk, på det där engelska sättet. Edith Nesbit måste vara en av de mest oförtjänt okända författarna utanför England, för jag har aldrig hört henne nämnas av någon annan än britter, men där är hon högt älskad. Det är inte så konstigt, för hon är så fruktansvärt brittisk. Det är en sån där bok som bara inte finns, som folk bara pratar och skriver om, men som inte finns. Jag har hört så många gånger om "sådana gamla romantiska barnböcker" men jag trodde inte att de fanns. Den här gör det.

Det förtrollade slottet får mig att tro på magi. Jag blir ett sånt där engelskt hungrigt barn (varför äter barn så mycket i engelska böcker?) med knästrumpor och picknickkorg som hittar äventyr. Det finns så mycket slott, så mycket saker att göra. Gerald, Jimmy, Kathleen och Betty är underbara. Mademoiselle är underbar. Slottet är... allt. Och Fulingarna är så jävla läskiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar