fredag 16 mars 2012

Day 02 – A book that you’ve read more than 3 times


Det här är nog en av de böcker jag läst flest gånger. När jag var elva var jag förälskad i H. C. Andersen efter att ha sett en (ganska märklig) dramafilm om hans ungdom. Och ja, det är vad som upptog typ hela våren 2005 för mig, och då läste jag den här kanske fyra, fem gånger. På danska.
Den är också ganska märklig. Inte så konstigt eftersom det är ett lite halvmärkligt ämne. Grejen med den är att det är en son som ber sin pappa om hjälp med ett skolarbete om landets store nationalskald, och pappan berättar hela historien. Det är det som är "ramberättelsen" och sen är H. C. Andersens smöriga livshistoria invävd i det.

Vilket liv han hade. Han var som skräddarsytt för sin tid. Fattig bakgrund, tappert barn, manligt svårmod. Stark gudstro. Och lite lagom upptäckarvänlig och resglad med. Det är helt overkligt, som om han skrev sagan om sig själv.

Det kan man faktiskt säga att han har. Det finns inte mycket i det som finns skrivet om honom i dag som han inte hade varit rätt nöjd med själv. Efter 200 år har han fortfarande danska historieskrivare som sina små marionettdockor som gör exakt som han vill och bara skriver lagom romantiska och småsorgliga saker.
Eller, det finns nog en hel del annat, men jag har vägrat lyssna. Jag tror jag har ett par förträngda minnen här någonstans, om saker jag hörde men inte gillade. Tror jag behöver kolla upp det här. Och läsa om den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar