fredag 16 mars 2012

Day 03 – Your favorite series

Vilken sucker för gammeldags böcker jag är. Jag känner på mig att det kommer bli mest sådant när jag tittar på listan. Men vad gör väl det, när det är sådan jag är?

Den första Kulla-Gulla boken jag läste tror jag var Kulla-Gulla håller sitt löfte. Så typiskt mig, att läsa saker i helt fel ordning, men jag gillar det. Det är typ världens mysigaste känsla, när jag tittar längst bak i en biblioteks bok och det står Denna bok är en del i en serie. Kontakta gärna personalen för mer information. Så löftesrikt, som om boken viskar "det finns meeer...". Nu står alla Kullaböcker i biblioteksarkivet, och dammar tillsammans med Agnes Cecilia, Miriam mirakel, Miranda och allt det andra som ingen vill ha.

På sjutti, åttiotalet när andra hälften av serien kom ut verkar dock de flesta ha läst dem. De första kom på fyrtiotalet skulle jag tro, och de är ganska annorlunda. De gamla böckerna är mer prinsessaktiga, Gulla har massa tålamod och tar hand om barnen och är söt och mild fast hon svälter. Jag har läst en del kritik om att det skulle vara för mycket sånt, att hon är så orealistiskt god.

Jag vet inte om det bara var jag, men jag läste det aldrig så. Visst, hon är lite för söt och tålmodig hela tiden, men det är ganska marginellt. Jag tänkte mer på när hon gav Baddare stryk med en träsko eller när hon hjälpte Dal-pelle. Det är ju det böckerna handlar om, om utanförskap och normbrytande. Det är ju socialrealism det handlar om, bara förtäckt med lite romantiskt skimmer över misären. Fast det hemska är ändå mest hemskt.
Visst, hon är en duktig flicka och gifter sig så fint på slutet, men det är ju det runtomkring som är det intressanta. Hur hon vågar säga nej till fine herrns frieri och gifta sig med den som är henne jämlik, och hur hon trotsar. Trotsar trotsar trotsar, lika bra som Madicken. Titta bara på Kulla-Gullas sommarlov. Mer om det imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar