torsdag 29 mars 2012

Day 04 – Favorite book of your favorite series

För någon vecka sedan utsåg jag alltså Kulla-Gulla till min favoritserie, och i den är nog min favorit Kulla-Gullas sommarlov. Egentligen har det mer att göra med att den finns hos min mormor och morfar så den har jag läst i stort sett varje gång jag varit där de sista åren.

Men jo. Det är nog den bästa ändå, av samma anledning som jag gillar hela serien. Det är här det sociala engagemanget är som störst, och romantiken som minst. Det är en midsommarfest och lite klänningar och parfym och saker men det hamnar ändå i skymundan, och Gullas icke-romans med Ivan blir mer en del av hennes frigörelse än romantiskt jams.

När jag var liten tyckte jag att det var spännande med alla arga, olyckliga människor och hur de led och Gulla försvarade dem. Lidandet kommer man mer in på i nästa bok, med Tomas Torpare, men ilskan som sjuder, upprorsandan är så vansinnigt spännande.

Nu de sista åren har jag också förstått mer och mer av Gullas egna kamp och hennes känslor. Det är mot slutet av den här boken, i den stora höjdpunkten, som hon börjar på allvar med sitt arbete för arbetarnas rätt. Hon står mitt emellan sin gamla värld i Kulla-torpet och det nya på herrgården, ensam. Jag antar att jag är lättpåverkad men de allra sista sidorna är så starka. Läs dem själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar