måndag 2 april 2012

Day 05 – A book that makes you happy

Den här var så jävla svår att jag har funderat på den hela helgen. Har jag kommit på något då? Neh.

Det går ju inte. Det är ju det som är grejen med böcker, de gör en glad. De gör mig glad. Alla böcker (inte riktigt, men nästan). Bokstäverna, textblocken, sidorna, de är själva marken jag går på. Det finns böcker jag blir ledsen av att läsa, eller arg, men det är fortfarande böcker. Vissa är tråkiga, så tråkiga att jag inte ens kan ta mig igenom dem, men det är fortfarande böcker. Det är fortfarande små komprimerade lådor av text som man kan ha under kudden, i väskan eller i handen. En bok är alltid en bok.

Jag hörde ett radioprogram om böcker en gång, och en av deltagarna sa något jag aldrig glömmer: "Det finns böcker som är som en ryggrad för en, som man kan återvända till och ger som stadga i livet". Det är så sant. När jag inte läst vissa böcker på väldigt länge, kan det hända att jag går tillbaka till dem och känner "javisst ja, det är ju så världen ser ut" för de formar min värld. Muminböckerna är sådana, särskilt Farlig midsommar. Den är som en manual över hur jag ska tänka. Det låter väl inte så himla bra i och för sig, men så är det. Så ja, jag kan väl räkna det som att de böckerna gör mig glad (men du gör mig gladare).

2 kommentarer:

  1. Ungefär 5:e gången i mitt liv som någon påstår att Muminböckerna besitter någon slags oändlig visdom, börjar känna att jag _kanske_ borde ge dem ett försök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... Jag vet inte om de måste komma vid rätt tidpunkt eller om man ska vara lite muministiskt lagd men för mig är det så i alla fall. De är tusen mil från tv-serien i alla fall så de går inte att jämföra, man kan knappt jämföra böckerna med varandra...

      Radera