fredag 6 april 2012

Day 06 – A book that makes you sad

Jag har läst två böcker i mitt liv som känns seriöst dåliga att läsa, och båda är starka kandidater till den här posten. Den ena är Decembergatans hungriga andar av Ulrika Lidbo. Den var jävligt deprimerande. Det finns ju såna där kurvor som ska illustrera böckers handling där det går upp och ner och blir spännande och är lugnt och sånt, och jag vet precis hur den här skulle se ut. Hela tiden medan jag läste väntade jag på Vändpunkten, ni vet den där som vanligtvis brukar komma efter ca två tredjedelar? Den kom aldrig. Jag väntade och väntade och tyckte mig se ljusning efter ljusning men nej! Det är en parad av ätstörningar och ångest som aldrig tar slut (utom möjligtvis de sista tre sidorna).
Fast på något sätt kändes det ändå bra. Vad fan, jag höll ut, det säger ändå något. Och det kändes rätt bra efteråt och jag kan gilla att tänka på den, blir bara lite småförbannad/deppig när jag ser omslaget.

Att springa är en helt annan historia. Jag tror aldrig jag har blivit så arg av att läsa en bok, även om just det var på ett positivt sätt (ett av mina bästa ilsketillfällen, faktiskt). Däremot slutet. Jag ska inte säga för mycket, men... vadfan, lite hoppfullhet hade inte... ååh. Jag var nog helt enkelt för liten när jag läste den. Jag får läsa om den en annan gång.
Men tills dess vinner den. Fy fan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar