torsdag 12 april 2012

Day 09 – A book you thought you wouldn’t like but ended up loving

Jag kan inte riktigt sätta fingret på någon, men jag skulle tro att det är någon mamma har rekommenderat. Hon brukar grymta lite när jag chockat konstaterar att jag gillar någon av hennes böcker. Detta är mycket förståeligt då jag litar blint på allt pappa säger om böcker, medan jag alltid varit mer skeptisk till hennes åsikter vilket har visat sig vara ett misstag. Sista tiden har jag upptäckt att alla intressanta böcker, som Erica Jong, är mammas. Så jag tar väl någon av hennes böcker då.

I somras läste jag Himmelrikets nycklar av A. J. Cronin, som hon ville ha mig att läsa för flera år sedan. Den handlar om en ung präst och hans liv och vedermödor från barndomen i England till sin sista församling och livsverk i en liten kinesisk by. Hur jag kunde tro att jag inte skulle gilla den kan jag inte förstå, för samma författare har också skrivit Citadellet som pappa läst för mig och jag gillar jättemycket. Himmelrikets nycklar liknar Citadellet en hel del, och båda påstås vara baserade på författarens eget liv (hur nu det ska gå till när en handlar om en läkare i Wales och den andra om en präst i Kina). Det är misär som rustas upp, sjukdomar som botas, fördomar och inskränkthet som bestrids. Skitbra!

Bland miljöbeskrivningar och karaktärer tror jag nästan Cronin är min favorit. När pappa och jag läste Citadellet var det som när andra människor tittar på tv-serier och vi hade massa favoriter och engagerade oss i deras öden något alldeles väldigt. Vad bevisar det om inte att det är bra skit man läser?

2 kommentarer:

  1. (Jag tycker det är så himla kul att läsa de här inläggen.)

    SvaraRadera
  2. Oh, tack... Tusan, nu kommer jag få hybris så blir nästa jättedåligt ;)

    SvaraRadera