fredag 13 april 2012

Day 10 – Favorite classic book


De här är bland de allra finaste böcker jag sett. Så fina att jag fick tårar i ögonen och mådde lite illa när jag såg bilder av dem första gången... Jag har den högra hemma, den fick jag av Anna sist jag fyllde år. Det är den finaste och innehåller Unga kvinnor, Pappa långben (som jag av okänd anledning inte läst än), Agnes Cecilia, Alice i underlandet och Den hemliga trädgården, som det här inlägget är tänkt att handla om.

Frances Hogdson Burnett är en sån där riktig 1800-talsförfattare som skriver superromantiska saker om stackars små flickor som är rika och blir fattiga och sen blir rika igen, och allt som händer där emellan. Den hemliga trädgården är väldigt typisk för henne och handlar om lilla folkilskna Mary Lennox som blir föräldralös och får flytta från Indien till en förmyndare i ett stort hus i England.
Där måste hon vänja sig av med att bli bortskämd av sin Aya och får lära sig att leka själv i den stora trädgården och inne i huset. Där upptäcker hon flera hemligheter, bland annat då den här trädgården, men även sin förmyndares undangömde son som är minst lika ilsken och bortskämd som hon själv. Hon upptäcker också sin egen inneboende mänskliga värme och får vänner för första gången i sitt liv.

Inte sådär jätterafflande alltså, mer lite lagom myspysigt. Allting är så alldeles väldigt 1800-tal, med huset miljöerna och (ähum) klassperspektivet. Alla fattiga är jättejordnära och ärliga, och ju rikare desto intelligentare fast argare, typ. Man blir väldigt väldigt sugen på att trädgårda när man läser den, och så blir man hungrig såklart (det är ju en engelsk barnbok, vad annars?). Men det är de finaste gamla böckerna, så viktorianska och oskyldiga.

2 kommentarer:

  1. Sv: Det blev naturvetenskapligt basår som förstaval! I'm going for läkare! Shiiiit!

    SvaraRadera
  2. Sv: Jaså, hehe det kanske vi är ja :)

    SvaraRadera