lördag 21 april 2012

Day 11 – A book you hated

Rent generellt så hatar jag inte böcker. De kan vara tråkiga eller sorgliga eller otäcka, men oftast beror det på att jag är för liten när jag läser dem (fast James Bond är nog bara tråkig), eller så är de bra ändå på något annat sätt. Dock finns det ett par böcker som jag har slagit ihop efter mindre än en tredjedel och sagt till mig själv att Nejfyhelvetevilkenskit! och Dethärgårjagintemedpå! Det här är en sådan.

Mitt hopplöst normala liv av Joanna Nadin handlar om Rachel som är tonåring och tycker att allt är skit, att hennes liv är tråkigt och hon själv misslyckad. Jag läste som sagt var inte ut den och det diskvalificerar mig egentligen från att skriva om den, men nu gör jag det ändå, baserat på de första hundra sidorna.

Jag brukar säga att jag hatar gnäll av alla de slag, men jag är en ganska gnällig person själv så det stämmer nog inte riktigt. Däremot finns det en sort som jag VET att jag hatar, även om det kommer från mig själv. Det är "men asså hallååå"-gnället. Eller "men SERIÖST"-gnället. Sånt där tonårsgnäll, "men MÅSTE vi göra det här!?"-gnället.
Det jag läste bestod av just den sortens gnäll. Jag bläddrade fram två tredjedelar och det verkade inte ett dugg bättre där.
Jag blev arg. Jag vägrade läsa vidare.

Sen gnällde jag lite om det.

Bildkälla: Ungdomsboken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar