söndag 22 april 2012

Day 12 – A book you used to love but don’t anymore

Den som läst mina tidigare 30 days-inlägg vet att jag gillar ungefär, gammaldags engelska barnböcker med magi i.
Det finns en bok som heter Det blåser på månen av Eric Linklater och som räknas som en riktig klassiker i sammanhanget. Jag läste den när jag var i åttaårsåldern, när böckerna var min religion och bokbussen ett tempel, och då älskade jag den. Den var hemskt tjock och gulnad, med något mystiskt suddigt omslag med två barn och en puma. Puman var underbar. Jag mindes inte exakt vad handlingen kretsade kring, bara det där med att det blåser på månen, med puman och den gamla häxan och hur de räddade den.

Därför bestämde jag mig för att läsa om den när jag hittade en nyutgåva på biblioteket, med finfina bilder av Katarina Strömgård (som även tecknat till Antikvariat Blå spegeln). Jättebra tyckte jag.
Stort misstag.
Den var ABSOLUT INTE lika bra som jag kom ihåg den. Lite speciell, udda historia bara, men ingen magisk känsla över huvud taget.
Det kan ha haft med formatet att göra. Det nytryckta bländvita, med stora bokstäver och barnvänliga illustrationer. Det måste ha varit det, det måste ha varit en omarbetning.

Jag hoppas det.

Jag tänker inte ta risken att se efter.

2 kommentarer: