måndag 23 april 2012

Day 13 – Your favorite writer

Ååh, svåårt! Mitt naturliga svar vore Tove Jansson, men jag vet inte. För det första har jag redan skrivit om en av hennes böcker (A book that makes you happy). För det andra har jag inte läst något annat av henne än muminböckerna (även om jag kan räknas som en auktoritet på det ämnet) och Dockskåpet. För det tredje så... nej, det känns konstigt. Men egentligen är hon min favorit alla gånger.

Jag tar Don Rosa istället. Han är ingen författare egentligen men jag vill ha med minst en serietecknare i det här och jag har säkert tio böcker av honom så han räknas.

För den som inte är så insatt är Hugo Don Keno Rosa en mycket känd Kalle Anka-tecknare som i alla fall i Europa räknas som en av världens bästa. I USA ses han som lite konstig, men i Finland har han stjärnstatus. Han skrev en serie som baserades på det finska nationaleposet Kalevala (finnarna är mycket för nationalepos, finns det ens några svenska sådana?) och när han påbörjade med den sades det till honom att om han lyckades med att kombinera två så stora element inom den finska kulturen som Kalevala och Kalle Anka, så skulle han bli utropad till nästa president.

Alla hans serier är fruktansvärt ambitiösa, allt han gör över huvud taget, och det han är mest känd för är långa, tredelade episka skattsökarserier med historisk bakgrund (som oftast är helt korrekt), och fruktansvärt detaljerade teckningar. Imorgon (lovar, det blir imorgon!) kommer en av de bästa, mest episka och mest detaljerade av alla. Under tiden kan man titta på hans version av det ankeborgska släktträdet (som också är ganska episkt), om man vill:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar