torsdag 19 april 2012

Skönhetsbubblan

Tittar på det här jävla programmet på ettan nu. Tror inte jag kommer orka ända till slutet, med tanke på att jag började grina under trailern.

Enligt deras statistik kan var tredje tjej tänka sig eller vill göra en skönhetsoperation, och visst det kan jag skriva under på. Det blir väl ungefär fem tjejer i min klass, det låter jätterimligt.
Jag fattar hur de tänker också. Man är lite missnöjd med sina ögon - fixa med lite mascara bara. Lite missnöjd med sin hårfärg - svänga in hos frisören och fixa bara. Lite missnöjd med läpparna - lite fillers bara. Steg för steg blir det inte så stor grej.

Tack vare min isolerade lilla värld har jag inte sett så mycket av det här idealet, eller utseendehetsen eller vad man ska kalla det, men en gång har jag luktat på det. När vi gjorde vår första pjäs på teatern höll vi på och sminkade oss. Det var förstås ett jävla granskande i speglarna, och jag minns att en av tjejerna sa att hon hade dubbelhaka och "fyfan vad äckligt, jag måste banta!". Det var i sexan. Undrar hur hon tänker nu. Är det likadant, fast mera? Är hon som Jane Timglas, som gjort varje tänkbart ingrepp före tjugofem?

Vidare undrar jag hur många som tänker som Jane. Hon verkar bara se två alternativ: antingen lever hon det liv hon har nu, med operationer och partyliv och att vara så olycklig som hon säger sig vara, eller så skulle hon få barn tidigt och ha mammablogg och vara olycklig på det sätt hon säger att hon skulle vara då.
Hur många ser det så?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar