söndag 13 maj 2012

Jag försöker förstå mig på världen

Jag tror jag har fattat lite. Jag har tänkt på hur relationer fungerar, och har utarbetat en teori om hur den normala vänskapsrelationen utvecklar sig, och hur jag själv förhåller mig till de olika stegen. Rätta mig om jag har fel:

Steg 1, precis träffats: hälsa på varandra, kanske snacka lite om man oförhappandes skulle stöta på varandra, men det vore ganska konstigt om man satte sig bredvid den andra på bussen, då är man påflugen.

Steg 2, bekanta: samma som steg ett, samt att man kan hänga lite om man skulle träffas på t.ex. en fest, hos en kompis eller på bussen. Ett sms eller två är helt okej Ett ganska litet steg mellan steg 1 och...

Steg 3, kompisar: samma som steg 1 och 2 samt att man kanske skulle kunna träffas någon gång och gå på bio, bada, äta pizza ihop eller bestämma att man ska träffas hos den ena och t.ex. gå ut med en hund eller låna något. Sms kan flyta fritt och obesvärat mellan de båda parterna.

Steg 4, vänner: återkommer till detta.

Steg 5a, bästa vänner: samma som steg 1-4, samt en djup tillit och en känsla av självklarhet (enligt min erfarenhet).

Steg 5b, tillsammans: samma som steg 1-4, samt att man är ihop typ, vad nu det innebär mer exakt.

Hur ser det här ut? Har jag rätt? Och VAD FAN är mysteriet med steg fyra? Vad gör man där? Hur kommer man dit? Hur förhåller man sig till varandra?

Jag har i ärlighetens namn aldrig förstått mig på det här steget. I alla de andra stegen har jag gott om relationer, kanske till och med fler än de flesta, men fyran är helt tom. Anna och jag befann oss där några månader i början av vår bekantskap, och Linnea kanske kan kvala in där till och från, men det är allt. Hur jag och min bror förhåller oss till varandra kanske kan jämföras med steg fyra, men vi är syskon så det räknas inte.

Hjälp här?

3 kommentarer:

  1. Jag ska ge mig på steg 4, tänkte jag. Men det är svårt.

    Vänner: Det finns en viss självklarhet och närhet men den är inte lika stark som hos _bästa vännerna_. Ni gillar varandra och gillar varandras sällskap men det finns också ett viss avstånd, kanske pratar/umgås ni inte så ofta. Bästa vänner finns _alltid_ närvarande medan vänner faller in i kategorin "ibland" eller "ofta".

    (Syskon är ett perfekt exempel på "vänner"-kategorin)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så, när jag går in på min brors rum och kollar på när han spelar dator, eller när en av oss säger "jag tänkte göra pannkakor, vill du också ha?" så är det ungefär sånt som vänner gör? Typ som i steg tre, fast mer självklart och avslappnat, man kanske lite tar för givet att den andra vill? Jag misstänker att fyran kommer när man hållit på med trean tillräckligt länge och ofta för att vänja sig vid varandra sällskap, hur låter det?

      Radera
  2. SV:
    Haha... Det kanske är det! För nu för tiden uppstår ju inte myronaskrig på tv apparaterna nu blir det bara blått eller stilbild om nått blir fel. Se den yngre generationen kanske får upp det i huvudet istället ;)

    SvaraRadera