lördag 5 maj 2012

Stockholm dårå

Jodå, jag har varit i Stockholm minsann, inte illa det! Hur skulle det smaka med en liten recension? Får man bjuda på det kanske? Jamen då gör jag det!

Resan dit: bussen gick onsdag morgon, men där var inte jag med eftersom vi hade föreställning på kvällen. Istället åkte jag nattbuss som avgick 23:20 med byte i Jönköping och ankomst 06:20. Det var mörkt, jag var hungrig, någon snarkade lite och jag skrev en labbrapport. Annars var det ganska mysigt att stirra framför sig i sju timmar (jag vågade inte sova för jag var rädd att missa hållplatsen). När jag kom fram gick jag vilse i 45 minuter.

Vandrarhemmet: Af Chapman (dock inte båtdelen). Trevligt, vitt, rätt vanligt. Jag och de tre tjejerna jag bodde med hade klart bästa rummet med utsikt över vattnet och slottet. Lite svårt att hitta i korridorerna, fast det gör ingenting för man såg att det var för att det är ett fint gammalt hus under plastmattorna.

Studiebesöken: "poängpromenad" i gamla stan, slussen (tänkte väldigt mycket på Hanna Friden), Västerlånggatan, riddarhuset och allt sånt där, mycket fina hus, även om det lilla jag såg av innehållet inte imponerade (utom den jävligt stora scifi-bokhandeln).
Vaktavlösningen. Kungahuset och monarkin måste vara det mest osvenska vi har i Sverige, eller som någon uttryckte det: det känns som att man är i Thailand.
Naturhistoriska, bättre än förväntat. Jag är lokalpatriot i sammanhanget, så det säger rätt mycket (men några bebisar i burkar har de inte att komma med).
Studiebesök i riksdagen, ungefär så spännande som ett studiebesök i riksdagen blir. Vi träffade en politiker som berättade att hon jobbade 12 timmar om dagen sju dagar i veckan, bodde i huset och ibland inte lämnade det på en hel vecka. Något av ett politikkloster med andra ord.
Till sist var jag själv på Nordiska. Strindberg var bra, modeutställningen mer ordinär. Mamma surar i smyg för att jag var där utan henne.

Maten: jag var nervös och glömde äta hela tiden, men frukostbuffén var god i alla fall. Jag följde med några till en tacosrestaurang och gjorde misstaget att beställa någon sorts Halapeno-ultra-mega-chilikonung-burrito. Efter fjärde jätteglaset med vatten gav jag upp med att försöka äta den. På hemvägen åt vi på en vägkrog, jag åt fänkålsgulasch och spädde på min vägkrogskärlek ytterligare.

Staden: det dumma med mig som turist är att jag inte kollar upp något i förväg och därför inte vet var saker finns, och om man irrar omkring på en massa bakgator hittar man fan inget intressant, alternativt går man bara i de överreklamerade områdena och blir irriterad. Det lilla jag såg av Drottninggatan verkade dock trevligt, och alla husen är fina.

Stockholmarna: verkar rätt hjälpsamma, lite stressade och väldigt joggingbenägna. Jag tog en promenad på Strandvägen och jag har nog inte sett så många löpare sen skoljoggen i nian.

Det sociala samspelet: nästan surrealistiskt trevligt. Alla var kompisar, hängde ihop i oväntade konstellationer och sprang ut och in i varandras sovrum, sådär som det ska vara på läger men aldrig är.

Den fria tiden: ägnades mest åt vanligt runtirrande. Jag var jävligt snygg när jag irrade runt i alla fall, för jag glömde glasögonen på teatern och fick ha linser som kompletterades av smink och högklackade skor (som tappade sulan, hoppashoppas att de går att laga!)

Resan hem: ganska hungrig. Många gick på toaletten, tre killar lanade och vi (läs: endast jag) kollade på Taken, På andra sidan häcken och Dear John. Ingen var särskilt bra och ABSOLUT INTE TAKEN!!! men jag hade trevligt ändå.

Hemkomsten: mamma och Anna hämtade vid skolan och jag kramade Anna jättelänge och det kändes väldigt mycket bättre än jag någonsin räknat med.

3 kommentarer:

  1. åh sicket välgjort inlägg, mycket bra upplägg! :D Verkar som att ni hade det toppenbra! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det, gillar listor!

      Radera
  2. Sv: Ja jag var ledare =) Jag har varit fotbollsledare i över två år nu typ =)

    SvaraRadera