onsdag 6 juni 2012

Day 16 – Favorite female character

Men det var då själva fan vilket sorgebarn den här skiten har blivit! Synd på en rolig utmaning, men den försvinner ju inte i vilket fall.

Hursom haver. Favorit bland kvinnliga karaktärer. Det känns som att det är någon jag inte riktigt kommer ihåg, typ någon Maria Gripe-bok jag läste för länge sedan, eller någon konstig engelsk gammal serie som jag inte minns. Det finns så många... Böckerna var ju mina bästa vänner!

Gamla fru Judy i mrs Smith-böckerna? Rosilda? Acka från Kebnekaise? Lilla My? Professor McGonagall?
 Nu känner jag att det vore smått kriminellt att inte välja någon av de två sista, hädelse nästan.

Lilla My har följt mig genom ett helt liv, även om jag inte vet om vi är så himla lika egentligen. Vi är mest små och rödklädda, ganska självständiga och kaxiga (i alla fall var jag det när jag var liten). Vem vill inte vara My ibland? Smart och lurig är hon också! Samtidigt är hon inte en ensidigt "positiv" karaktär, det är inte bara meningen att man ska gilla henne. Ibland är till exempel riktigt elak utan anledning, bara för att vara jävlig.

McGonagall då? Jamen vad tror du? Hon är ju coolast av alla, någonsin! Smartast, coolast, tuffast, mäktigast. Man jävlas inte med Minerva. Hon skulle haft en större roll i böckerna, jag vill se mer av både hennes lektioner och av henne som rektor. Jag älskar också när hon gör oväntade saker, som att tvinga i Ron och Harry kakor ur en skotskrutig burk när hon är arg.

Måste säga att jag är sjukt nöjd över att jag redan har fått två rynkor mellan ögonbrynen (knappt synliga, men ändå). Det ger ansiktet mer karaktär, gör det skarpare och mer intressant, och på det är My och McGonagall utmärkta exempel. Man ser helt enkelt mycket häftigare ut om man inte är helt slät!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar