lördag 21 juli 2012

Day 17 – Favorite quote from your favorite book

Hm, klurigt. Jag har aldrig tänkt så mycket på citat och när jag har gjort det har jag glömt det lika fort igen. I alla fall inte såna där "väggordscitat" eller vad man ska kalla det, en liten punchline som sammanfattar en livsvisdom liksom. Däremot har jag ofta fixerat mig vid diverse textstycken som låtit spännande.

När vi åkte till Tyskland och lyssnade på Gösta Berlings saga i bilen var jag asfascinerad av en massa citat minns jag. Det fanns särskilt en del som jag satt i bilhettan och lyssnade på gång på gång, medan de andra badade. Det var den där biten där Gösta enleverar någon ung dam i en släde, och sen när de kommer hem så blir hennes man arg och ställer till en scen och allt är väldigt dramatiskt och romantiskt och väldigt töntigt och jag satt som klistrad vid bilradion.

Jag tror till och med att jag skrev ner det, hela händelseförloppet, så att jag kunde sitta och meditera över det när jag inte kunde vara i bilen och lyssna och spola tillbaka och lyssna igen.

Såna citat gillar jag. Jag gillar den där andra sorten också, men har inget att bjuda på just nu. Men om jag hittar något kan jag ju säga till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar