måndag 9 juli 2012

Finland

Visst ja, det här hade jag ju lovat (lovat Anna om inte annat)! Finland, varsågod:

Vägen till färjan från Stockholm åkte vi på natten, och det känns alltid lite konstigt, att dessutom vara vaken på Silja där vi brukar sova är ännu mer bakvänt. Det blir ändå väldigt värt det eftersom Stockholm ligger österut, så man vaknar i bilen av att vi åker rakt in i soluppgången!

Åland var väldigt fint, väldigt grönt och väldigt okargt. Såhär såg det ut från berget bakom stugan, vår middagsutsikt. Hela Åland kändes mer svenskt än finskt, man kunde till och med betala i kronor, men just stugbyn var väldigt finsk. Det var jättelångt mellan varje stuga, inte sådär så att man såg från fönster till fönster som det brukar vara i svenska stugor, och vi hade en jättefin bastu! Anna var lite bastutveksam till att börja med, men hon invegs i björkris, tjärschampo, havsdopp och kasta vatten och allt, och gillade det!

Man vet inte att man varit på semester förrän man tittat på en kyrka...

Efter ett par dagar skulle vi in till Helsingfors, och när vi åkte av en av småfärjorna möttes vi av den längsta. Jävla. Kö. Jag någonsin sett. Säkert en mil med bara fler och fler bilar! Åt vårt håll flöt det däremot på bra...

Midsommarafton var en vacker kväll vid familjens sommarhus med lite champagne, sallader, jordgubbar och allt sånt grejs. Och myggor. Vi åkte förbi sjön på vägen hem för att se om det var mycket fylla där, och pappa blev upprörd över att det inte var det: "inget drag alls, var håller alla hus?! Sitter de hemma och spelar dator?"

I Helsingfors var vi i Tempelkyrkan, som är insprängd i ett berg, och där var det inte lätt att ta bra bilder ska jag säga! Annars gjorde vi inte så mycket där, för det ösregnade jämt. Kollade lite på pappas barndomshem, tittade i skyltfönster från bilen och var på Stockmans varuhus (det var skitfina kläder överallt, helt underbara klänningar i vartenda skyltfönster och herregud alla min kläder håller på att gå sönder). Och så kollade vi på finska MTV i lägenheten vi hade lånat, och åt massor av skuribulla (sött vetebröd med kardemumma).

Näst sista dagen var vi på kyrkogården, tog hand om gravarna och tittade på krigskyrkogården, och Kekkonens grav. Jag tycker om stora stadskyrkogårdar, som östra begravningsplatsen i Göteborg. Det finns alltid så mycket konstiga saker där.

All mat var så jävla god! Mamma påstod att det var för att jag var hungrig, men det var verkligen gott. Hos pappas kompis fick vi någon sorts gräddchokladtårta som var bland det godaste jag ätit i mitt liv, och på ett annat ställe (bilden ovan) såna där rågbrödskanapéer med räksallad, jättegoda ostbågar (klart att det är skillnad på ostbågar och ostbågar) och finsk lime-läsk, och goda korvar med lök och nässlor.

 Det bästa på hela resan måste ha varit allt båtåkande. Färjorna till och från Åland, paddla i fasters kajaker på Åland (Anna var jätteduktig såklart, mycket bättre än jag var förra gången) och ro med pappa, och färjan hem. Allra bäst var ändå hans kompis motorbåt, vid en ö i Helsingfors skärgård. Vi tog en ganska ordentlig tur, och jag och Anna satt i fören och var alldeles dyblöta när vi kom tillbaka, så vi fick sätta oss i bastun för att torka. När vi var som längst ut med båten, förbi industriområdena och de flesta sommarstugorna, fick vi se en galeas. Den uppenbarade sig som en dröm, med fullspända vita segel, balanserade som ett moln på vattnet.

Hemfärden var rolig! Jag, Anna och bror sprang runt med kameran, tog kort på varandra och båten, tittade på familjeshowen, rullade runt som hundvalpar på golvet och var i vägen för folk i störta allmänhet. I bilen satt jag i mitten i sex timmar, med Anna och hennes kudde mot min högra axel, och bror+kudde på min vänstra. Inte särskilt bekvämt men ganska mysigt. Vi åt vid Brahehus och det var gott förstås. Jag hyser en djup kärlek och tilltro till vägkrogsmat, där får man alltid den bästa maten!

Ja, det var vår sommarresa, det, nu vet du lite mer om vad jag gör i Finland och vad jag tycker om det! (åländskt svartbröd är för övrigt svingott, det glömde jag säga)

1 kommentar: