torsdag 16 augusti 2012

Day 18 – A book that disappointed you

Jag vet inte om jag blivit specifikt besviken (fruktansvärt ord förresten, jag har alltid tyckt det är sorgligt) på någon särskilk bok, men de böcker som jag oftast blir besviken på är av två sorter. Uppföljare och fantasyböcker.

Uppföljare för att man ofta har högre förväntningar då, om boken innan var bra eller om författaren bara är bra i allmänhet. Av denna anledning har jag inte läsa Magnus Nordins senaste böcker, eftersom Djävulens märke var en tråkig bok där jag bara väntade på att något skulle hända. Annars har jag alltid gillat Magnus Nordin, men läs inte den. Och kanske inte det han skrivit senare heller. Läs Prinsessan och mördaren istället, eller Svart drama. Det var den första jag läste. Den är särskilt bra om man gillar kärlekshistorier!

Fantasy för att de alltid verkar så himla... bra. Men de är alltid så... tråkiga. En av mina största boksorger är att jag inte gillar fantasy. Alla fantasyböcker verkar alltid så spännande och fina och tjusiga och allt sånt men de är bara tjötiga. Jag har fått för mig att det är för att det är en typisk "manlig" genre, kan det vara så? Och vad fan betyder det i så fall?
Bläckhjärta (böckerna alltså! Inte den där amerikanska jäkla filmen) gillar jag i alla fall skitmycket, alla tre. Och Harry Potter såklart, och nu Bilbo också, det är ju i alla fall en början.

4 kommentarer:

  1. Åh bläckhjärta jag hade nästan glömt av den boken (hur jag nu kan göra det)minns hur jag älskade den och blev helt trollbunden när jag läste den för x antal år sedan! Minns även att jag på började bok nummer två men aldrig hade tid eller det där lugnet för att orka läsa hela, kanske dags att göra et nytt försök!
    Och jag håller verkligen med dig om att fantasyböcker har en tendens att göra en besviken, men det finns ju en hel del bra med som du tog upp där!
    Märker nu vilken lång kommentar jag skrivit och tänker därför sluta skriva nu, tänkte bara berätta att jag också älskar bläckhjärta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA! Gör det för allt i världen, den är skitbra! Och trean är allra bäst!! :D

      Radera
  2. Sv: Hihi, kul att du gillar den :D

    SvaraRadera
  3. Hur kan man INTE gilla fantasy? :O en av min favorit gangre! men en fantasy-bok ni måste läsa är John Carter!! åh så bra, vilken spänning och vilket tempo! :O men bläckhjärta verkar vara en bok för mig alltså^^ :D

    SvaraRadera