onsdag 29 augusti 2012

Day 19 – Favorite book turned into a movie

Jävligt förvirrande formulering, hördudu listskaparen! Favoritfilmatisering, favoritbok som blivit film eller favoritfilm som varit en bok? Hur ska du ha det?

Skitsamma, jag gör som jag vill.

Den mest lyckade filmatiseringen jag vet är Ondskan (väldigt lätt att stava fel och skriva Onsdag där). Nu var det ju rätt länge sen jag såg den (tvångstittning i nian) men som jag minns den var den typ exakt som boken. Ord för ord, bild för bild, men utan att vara övertydlig. Och han som spelar Erik ser ju plågad och het ut också.

Den bästa film som varit bok som jag vet är Twilight. För jag gillade inte boken. Varför det är så kan man fråga sig, och det kan jag inte svara på, för jag minns inte, för jag läste den i åttan. Jag vet bara att jag tyckte den var ingenting särskilt, och det är väl inte filmen heller, men den är så estetiskt bra! Den är liksom... silvrig. Allt är lite gråaktigt men ändå glänsande, och det regnar nästan jämt, och Kristen Stewart är inte alls skitdålig! Men manuset är fortfarande inget vidare (och vampyrer glittrar inte. Bara nej).

Favoritbok som blivit film blir Hungerspelen, men den har jag inte sett. För den verkar inte bra. Och för att Peeta ser helt (HELT!) fel ut.

BONUS! Världens sämsta filmatisering: Kalle och chokladfabriken. Jag kollade i filmhyllan för att se vilka filmatiseringar jag känner till, och jag blir irriterad bara av att se det jävla omslaget. Varför satte sig ingen ner med Tim Burton och sa "Nej, Timmy lille, det här är ingen bra idé"? Hade det varit så svårt? Detsamma borde ha gjorts innan han gjorde Alice i underlandet, även om den inte är lika illa. Och Johnny Depp borde för övrigt tvångspensioneras.

(Annars har jag hört att den sämsta filmatiseringen någonsin är Eragon. Jag citerar min kompis: "Det är ingen film. Det är mer av en bokvåldtäkt". Men den har jag varken sett eller läst)

Visst ja, glöm inte att vinka åt mig i den lilla rutan nedanför!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar