onsdag 29 augusti 2012

Jag kunde visst!


Det här får mig att tänka på en av mina födelsedagspresenter. En fet trojan. Jag hade inte gjort något suspekt egentligen, jag hade bara glömt installera något virusskydd och VIPS så gick datorfan inte att använda.

Min spontana reaktion var att be om hjälp (jag kan för fan inget om datorer!). Jag tog ett kort på skärmdumpen och skickade till tre olika kompisar och frågade om de visste vad problemet var och vad som borde göras.

Dessa tre kompisar har en gemensam nämnare, gissa vilken?

(hint: inte att de är väldigt datorkunniga)

Svar: de är killar. Och alla killar vet vad man ska göra om man har datorproblem, eller hur?

Det gjorde de inte. Eller jo, en visste, men han hade inte tid att hjälpa mig. Vad skulle jag göra? Anna föreslog: "meh, du kan väl googla det bara?" Jag googlade det. Det tog en timme.

Och sen hade jag lyckats ta bort tolv trojaner, helt själv.

Se på fan. Jag kunde visst.

1 kommentar:

  1. Heja! Min lillesyster råkade ut för samma sak och skulle be lillebror om hjälp när hon kom på att det bara var att googla det :) Försöker minnas hur människor löste problem innan google men kommer inte på nåt. På den tiden blev saker nog inte lösta helt enkelt. Du ljuva nya värld (även grymt bra bok).

    Många kramar till dig!

    SvaraRadera