lördag 11 augusti 2012

Lite böcker

Nu har jag läst ut Borta med vinden! Den var skitbra! Eller, den var hur lång som helst (1047 sidor) och lite jobbig ibland men jag gillade den. Förmodligen kommer jag att läsa om den också, för den var ganska mysig att krypa in i, och få vara på Tara och lära sig saker om alla grannfamiljerna och följa kriget.

Kriget ja! Ingen trodde nog att jag skulle bli intresserad av Amerikanska inbördeskriget eller sydstaterna, men nu blev jag väldigt nyfiken. Som alltid är det ju vinnarna som skriver historian, så det var intressant att följa kriget från sydstaternas perspektiv (mark my words: intressant! Att följa ett krig slag för slag!).

Nu läser jag Bilbo samt Alla får ligga. Bilbo med Tove Janssons illustrationer that is, underbar. Och jag gillar nog Tolkien rätt mycket ändå, bara man lyckas tänka bort den ENORMA JÄVLA TOLKIENHYPEN som alla 80- och 90-talister blir utsatta för, för de där jäkla filmernas skull. Annars kan man bara tänka på ALLA ANDRAS åsikter och hur mycket ALLA ANDRA tycker om böckerna. Jag kanske kommer läsa Sagan om ringen sen också. Kanske.

Alla får ligga är också väldigt bra. Jag har läst mycket kritik mot den sortens böcker, om att de uppmanar folk att vara manipulativa och följa "regler" i ett förhållande istället för common sense och vanlig empati. Men jag vet fan inte. Jag tyckte den var rätt shysst ändå, och handlar mest om kommunikation och hur människor ser på varandra. Jag skulle nog rekommendera den (även om jag inte vet om den funkar, än har jag inte fått ligga i alla fall).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar