torsdag 30 augusti 2012

Mässpepp!

Alltså, jag lovar, jag är ingen sån där vidrig pepp-människa egentligen, men bokmässan... Nu är jag jävligt pepp! Jag läser bokbloggar och funderar vad jag ska ha på mig (kanske klänning, för jag ska träffa Amanda Hellberg) och vart jag ska gå och allting. Folk! Böcker! Gratis godis och konstiga prylar! Och bara prata med dem som JAG vill prata med. Åh gud, vad roligt det ska bli!

Jag blir så sjukt egoistisk på mässan, jag hatar att gå tillsammans med andra. Jag har fått gå själv sen jag var där första gången när jag var elva (pappa planterar sig framför finlandssvenska montern för hela dagen), och jag gömmer mig när jag får syn på översociala bekanta. Det här handlar om MIG och BÖCKERNA (och lite om kändisarna, förstår ni hur många det är?).

Här är nyss nämnda Hellbergskans tips för en bra bokmässa, stulet helt fräckt:
 
"Planera vad du vill göra. Seminarierna är hela grejen tycker jag - det är där det händer, det är där jag blir inspirerad!
Man blir sjukt trött på att vandra omkring i sälj-gyttret och lyssna på random monterprat (fast har sin charm).

Andra tips är kläder med bra fickor för mobil + pengar, ie inte släpa på jacka eller tung väska, häng in sånt i förvaring.

Klart man inte måste ha visitkort, det beror ju lite på vad man har för agenda med besöket. Men skadar inte!

I år laddar jag med hals-spray och tabletter - man pratar verkligen ihjäl sig. (Eller kanske mjölk och bananer efter tips från min skådespelande författarvän Suziluz.)

Det finns macka-och kaffe-ställen lite varstans på mässan + gratis dricksvatten på några ställen.

Jag gillar att ta en fika i kongress-delen (entré 8, mot Skånegatan) med rulltrappan upp till de stora seminariehallarna (kom i god tid till poppis seminarier!). Har gärna det fiket som mötesplats med gamla kompisar etc.
Speakers lounge ligger där och det är högt i tak (inte lika brusigt?), finns balkong för rökarna, trevlig informationsdisk, OK toaletter, dricksvattenautomat + jättebra span/häng.

Baren vid Gothias lobby har bra span/förfest-häng när mässdagen går mot sitt slut.
Efterfest-galenskaperna brukar vara i Park Aveny-baren (ett annat hotell - stört trångt har jag hört - har aldrig orkat med den grejen).

Och du, _prata_ med folk du känner igen/gillar!
Ställ frågor efter seminarierna!
Var beredd att prata lite snärtigt om ditt eget skrivprojekt - ingen har tid att läsa några manus där men det vimlar av vänliga och nyfikna förläggare.

Och ... expect the unexpected.
 
Planera ditt besök på Bokmässans eminenta hemsida: Här. 
Orienteringskarta och planskisser här."
Så nu jävlar. Nu ska det bli grejer av! Åh, vad spännande!

P.S: Eller förresten, jag kanske kan tänka mig en fika med någon jag känner, kanske... Jo, det låter rätt trevligt.

3 kommentarer:

  1. Sv: Hahaha xD Kan faktiskt se lite likheterna nu när du nämnde det ;D

    SvaraRadera
  2. Sv: Exakt, de typ älskar lådor... xD

    SvaraRadera
  3. Sv: Haha, jag har faktiskt tänkt läsa dem ;D De ligger i min hylla just nu, och jag ska nog läsa dem när jag är klar med boken som jag håller på med just nu :D Och filmen var faktiskt väldigt sevärd ;)
    Jag heter xJezzie på Twitter :D

    SvaraRadera