onsdag 26 september 2012

Verkligheten?

När jag var liten hade jag en fantasikille. Eller liten och liten, jag var tolv när jag började med det och jag gör det fortfarande, men i alla fall. Jag hittade på honom för att ha någon att hitta på smöriga romantiska historier om och han har fungerat som en slags vuxen-barbiedocka för mig. Alltså, man brukar ju säga att Barbie är en bra leksak för att barn kan leva ut sina fantasier och intryck av omvärlden och vuxenlivet, och det är väl typ det jag har gjort.

Sedan fyllde han en annan funktion med. När jag var som mest ensam på högstadiet (trots att jag faktiskt hade vänner) levde jag helt och hållet i den där andra världen jag hade byggt upp åt mig och honom, och varför skulle jag inte det? Den var nånting värd, jag hade nånting att göra där, det var spännande där och allt fungerade på ett sätt som jag förstod, allt var enkelt hur komplicerat det än blev.

Sedan började gymnasiet och glömde hela grejen. Inte helt såklart, jag gillar fortfarande att sväva iväg i "vår" värld, men det är inte riktigt samma sak längre. Det krävs liksom mer och mer extrema historier för att det ska fånga mitt intresse, för min verklighet börjar kunna överträffa min fantasi, och vissa dagar vill jag bara skratta honom i ansiktet, min drömkille.

För fuck you, typ. Anna är vackrare än vad du någonsin kan bli fastän du är skräddarsydd efter mina preferenser, hennes liv är intressantare och jag har roligare med henne än jag har med dig. Ossian och Linnea är tusen gånger mer begåvade än du är, Pontus har bredare axlar, Sofie är roligare att dansa med. Jag känner folk som gör bättre musik och tecknar som du inte skulle kunna göra om jag så fantiserade i hela mitt liv

och allihop kramas de tusen gånger bättre än du.

3 kommentarer:

  1. finns det inget mer som är bra med mig? ;(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det finns, men det skulle ju bli ett helt eget inlägg om jag skulle räkna upp allting! Och så ville jag ha med flera personer och då hade det inte blivit några egenskaper kvar åt de andra ;)

      Radera