fredag 26 oktober 2012

Day 21 – Favorite book from your childhood

Åh, den var lätt! Hur gick det sen. Eller, jag är inte säker på om jag gillade den så himla mycket, men jag har alltid haft ett särskilt band till den på något sätt. Delvis för att det är en muminbok förstås, och därmed automatiskt fantastisk (nej, det finns inget av Tove Jansson som jag inte gillar. Bara sånt som jag väntar på att förstå) och jag måste ha gillat den med tanke på att jag kunde den utantill när... ja, alltid.


Bildkälla? Ingen aning, någon blogg.
 
Om du bildgooglar bokens titel får du upp hela på en sida där du kan läsa den, men tro mig, det är INTE samma sak. Inte bara för att nätböcker är tråkigare, utan för att det är en väldigt speciell bok. Den har alltså hål i sidorna så man ser igenom till nästa uppslag och man får rita i boken. Sen är texten alldeles för söt för sitt eget bästa också, men det fattade jag först när jag var stor nog för att förstå bokstäverna.

Senare har jag också förstått det konstnärliga värdet och sett den omnämnas i diverse texter, men när jag var liten var jag mindre intresserad av hur bilderna såg ut än av vilken effekt de gav, vilket är ganska olikt mig. Egentligen tyckte jag nog att den var ganska ful, men bilderna gav verkligen exakt den samma känsla som jag fick av texten.

Pappa måste ha läst den väldigt mycket för mig, eftersom varje sida har citat som används som ordspråk hemma hos oss (och säkert hos andra också). Den är perfekt. Som alla de andra. Hon har inte gjort en dålig bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar