tisdag 2 oktober 2012

Fyrastegsprincipen

Det här är typ det smartaste jag någonsin har kommit på, så jag skriver om det en gång till i lite reviderad upplaga, bara så några till får chansen att läsa det. Fyrastegsprincipen är alltså det mönster som den genomsnittliga vänskapsrelationen utvecklas efter, enligt mina egna observationer. Och det stämmer tamigfan ALLTID!

Hittills har jag knappt hittat ett enda fall där den inte passar in, så den är min alldeles egna samhällsvetenskapliga teori som jag kan använda mig av när jag tänker på sociala relationer. Ärligt talat har den hjälpt mig jättemycket i mina försök att förstå omvärlden. Alltså, fyrastegsprincipen:

Steg 1, precis träffats: hälsa på varandra, kanske snacka lite om man oförhappandes skulle stöta på varandra, men det vore ganska konstigt om man satte sig bredvid den andra på bussen, då är man påflugen. Det är kanske inte ens säker att man hälsar, för man är inte helt säker på att den andre känner igen en.
Steg 2, bekanta: samma som steg ett, samt att man kan hänga lite om man skulle träffas på t.ex. en fest, hos en kompis eller på bussen. Man umgås överhuvud taget mest ihop med andra. Ett sms eller två är helt okej.
Steg 3, kompisar: samma som steg 1 och 2 samt att man kanske skulle kunna träffas någon gång och gå på bio, bada, äta pizza ihop eller bestämma att man ska träffas hos den ena och t.ex. gå ut med en hund eller låna något. Dock MÅSTE man ha någon aktivitet förutbestämd. Att bara träffas är ganska konstigt. Sms kan flyta relativt fritt och obesvärat mellan de båda parterna.
Steg 4, vänner: samma som steg 1-3 förutom att man kan träffas lite när som helst och inte göra något särskilt. Man är på relativt samma nivå och kan komma överens om saker utan att behöva planera hur mycket som helst. Man är ganska bekväma med varandra. Man har eventuellt ett eget sätt att smsa på, och kan smsa om nästan vad som helst, nästan när som helst.
Steg 5a, bästa vänner: samma som steg 1-4, samt en djup tillit och en känsla av självklarhet.
Steg 5b, tillsammans: samma som steg 1-4, samt att man är ihop, vad nu det innebär mer exakt.
Den här teorin kommer förmodligen utvecklas allteftersom jag lär mig mer om det här. Just nu skulle jag nog säga att jag har flest kompisar i steg två och tre. Linnea och Sofie ligger mellan trean och fyran och Anna är ett solklart steg fem a. Steg fyra är det jag har klart minst erfarenhet av, men det känns som att det börjar klarna. På sätt och vis verkar de första stegen nästan svårast, för där känner man inte varandra särskilt bra och det är lätt att det blir konstigt.
 
Nästa steg i processen är att utforska steg fyra och dess fram- och baksidor. Detta ska bli ett väldigt intressant projekt som jag ser mycket fram emot!

4 kommentarer:

  1. du glömde att man kan vara på steg fem utan att vara ihop, eller vara det och ändå vara på typ tre eller fyra.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, att man kan vara ihop på både steg tre och två har vi ju fått se! XD Måste se hur jag kan passa in det, vad svårt det blev nu...

      Radera
  2. eller okej då.. läser för fort, men det är roligt att klaga xD

    SvaraRadera
  3. Snygg uppradning, för då blir ju sex det naturliga steget efter:
    6a, kompisknullet och 6b, relationssex.

    SvaraRadera