måndag 29 oktober 2012

Om en historia

Jag tänker att jag ska skriva något. Alltså inte här, utan något "skönlitterärt" eller vad man ska kalla det, någon sorts berättelse. De säger att man ska skriva om det man vet något om, om det man känner till. Vad känner jag till, egentligen?

Jag kan så många platser, det är egentligen inte något problem. Jag kan teatern, vår lilla teater och kaoset och röran och ordningen där. Jag kan second handen i gamla stadshotellet och att packa upp böcker, jag kan massor av platser i Göteborg, och häromkring. Jag kan finlandsfärjan, och alla ställen vi är på i Finland, skolan, hemma och ekskogen här utanför. Det är rätt många platser, och egentligen skulle jag kunna räkna upp ännu fler.

Men det räcker ju inte. En berättelse är inte bara platser och händelser, mest av allt är det känslor och upplevelser. Du kan aldrig bara läsa om en plats, det du får är alltid en annan människas upplevelse av den, om ens det. Egentligen är det knappt viktigt vad man skriver om, utan snare vad man skriver om det. Alla platser har ett värde och en upplevelse i sig, det gäller bara att kunna återge den. Och det går att lära sig.

Då är det betydligt svårare med känslorna. Vilka känslor känner jag till? Tystnad, såklart. Att inte känna något särskilt, för att det aldrig händer något som kan framkalla några känslor. Känslan av att vara nöjd, och att vara på väg mot något jag gillar. Att vara glad och ivrig för att någon spännande liten händelse är på väg att inträffa. Känslan av att vara på väg mot slutet. Känslan av dig. Jag vet hur det känns att ligga i din famn och tänka nu skulle jag kunna dö utan att det gör något.

Alla tomma, ensamma känslor (inte för att alla ensamma känslor är tomma, men ofta). Känslan av att vänta. Känslan av att allt passerar. Det som kommer sen då? Kan jag det? Känner jag till något om det? Jo, det gör jag ju. Tack vare dig. Tack vare andra också såklart, känslor från teatern, från Ida, Linnea. Men du är ändå upphovet till de flesta av mina äventyr.

2 kommentarer:

  1. Sv: Vet inte riktigt, haha. Kanske 100 000 följare ;)
    Sv2: Oooh, coolt :D

    SvaraRadera