torsdag 22 november 2012

Day 22 – Favorite book you own

Jag vet inte om det här stämmer riktigt, och egentligen borde den vara med under Funniest book you know men det fanns inte, och den måste var med så det får bli här.

Gogo och jag är inte bara den roligaste bok jag har läst, den har format hela min humor. Det var min favoritbok när jag var tio, och när jag bläddrade i den igen ett par år senare insåg jag att "vad fan... det här är ju inte bara roligt. Det är ju det här som är roligt." Det är det här som är humor. Som det här:

Farbror Arne är ruskigt generös och ger fina julklappar. Han kan stoppa cigaretter i munnen. Jag menar med glöden inåt. Det tycker inte tant Saga om. Jag vet inte vad hon tycker om. Inte glögg i alla fall. Hon säger "neetack" till allt. Farbror Arne och hon är precis olika.


Det är typ det roligaste jag vet. I början är den lite "hackigt" skriven som i citatet ovan för att sedan flyta på lite mer, och det känns verkligen som om det är Monika, elva år, som skriver om pojkar, böcker, skolan och Stockholm. Och så Gogo såklart.

Gogo är en liten schimpans som Monica får av sin snälla morbror sjökaptenen, och det är ungefär det som är handlingen. Det blir rätt så jävla mycket handling när det flyttar in en schimpansunge i ett radhusområde på 60-talet, om man säger så. Ett kapitel heter till exempel Mamma gör en lista på allt Gogo har förstört. En annan vardagsfråga är huruvida en schimpans får åka gratis på tunnelbanan om den är under sju år, eller om den ska räknas som hund.

Jag älskar att ta del av Monicas vardag så här, och jag hade lätt kunnat tro att det var verkliga händelser. Det finns åtminstone två ytterligare böcker om Monica och Gogo, Gogo lever rövare och Gogo och spökena. Jag har köpt Gogo lever rövare på loppis, men den är inte lika bra som den första boken, som jag ärvde av mamma. OM jag kom över den sista antar jag att jag skulle köpa den, men den första är nog ändå bäst!

2 kommentarer:

  1. så det är den boken som ÄR roligt, och allt annat är tråkigt? jag som trodde du tyckte jag är rolig :(

    SvaraRadera
  2. Okej då, det är den som ÄR rolighet, det är definitionen av min humor? Håll med om att "neetack" är väldigt roligt! Men du är ändå roligast ;)

    SvaraRadera