torsdag 22 november 2012

Day 23 – A book you wanted to read for a long time but still haven’t

Äta djur. Definitivt. Så jävla fånigt att jag inte har gjort det, med tanke på att den står i min bokhylla, just nu ca en halvmeter från mitt bakhuvud. Så den är ju inte precis svårtillgänglig för mig. Förvisso har jag läst de första tre kapitlen men sedan ville biblioteket ha tillbaks den, och sedan jag fick mitt eget exemplar har jag inte ens öppnat den. Varför? Fan vet jag. Men jag vet att den är bra, och någon gång ska jag läsa den.

Vad den handlar om? Det är någon form av reportagebok om köttätande och köttindustrin under de senaste femtio åren, främst i USA men i övriga världen också. Den fick mycket uppmärksamhet när den kom (delvis för att Jonathan Safran Foer är en ganska känd ungdomsförfattare i vanliga fall), och jag vet att många som läste den blev väldigt, väldigt påverkade i sin syn på köttätande.

Jag äter ju (oftast) inte kött, men däremot fisk, och jag har tänkt en del på det valet på sista tiden. Huruvida jag borde omvärdera det, sluta med det eller bli striktare. Nu kom jag på att jag varit "vegetarian" i ganska exakt tre år nu, så det låter ju som en lämplig punkt för utvärdering. Kanske jag skulle ge mig på Äta djur igen också, när jag ändå är i farten?
 
Och du, glöm inte att mata fiskarna här till höger, när du ändå är här!

1 kommentar:

  1. JA. läste precis denna (och bloggade om). så himla viktig och sorglig.

    SvaraRadera