tisdag 27 november 2012

Day 24 – A book that you wish more people would’ve read

Ingen särskild, egentligen, jag vet inte om jag är en sån som tycker att folk ska läsa det ena eller det andra (eller jo, jag tycker såklart att alla som inte har läst Harry Potter är efterblivna, men det är för att det är så). Jag kör mer på hipstervarianten och vill att så få som möjligt ska läsa samma böcker som jag, så jag får ha dem ifred. Lagom många människor ska ha läst samma böcker som jag, så att man har vettiga människor att diskutera dem med, men inte så många att internet börjar kräkas puckade gif:s och folk har t-shirtar med anspelningar på boken.

Möjligtvis att vissa böcker skulle vara obligatoriska att läsa i skolan. Typ äta djur. Jag har kanske läst för lite fackböcker för att kunna rekommendera några fler, men över huvud taget borde det läsas mer riktiga böcker och mindre idiotiska skolböcker i grundskolan. På gymnasiet också.

Jag fattar inte varför just Ondskan ska prackas på landets alla högstadieelever, men jag vet inte riktigt vad som skulle vara bättre. Kanske som vi hade det på gymnasiet, att det finns ett tiotal böcker att välja mellan, och sedan blir eleverna indelade i grupper utefter vad de har valt?

Men nu var det inte skolläsning jag skulle skriva om. Den som vill läsa mer om det kan gå in på Bokhora och söka runt i deras arkiv. Eller bara läsa Johanna K:s inlägg, det är väl lättare. Låt oss gå vidare.

Bok som fått oförtjänt lite uppmärksamhet? Typ alla jag har skrivit om. De flesta är rätt okända, eller så är de askända. Klassiska ungdomsböcker börjar bli sorgligt bortglömda, så dem kan jag ju promota lite (jag sålde Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen till en tolvåring sist jag var på second handen, so much win!). Ja, det blir bra: alla Maria Gripes, Kulla-Gulla, Gunnel Linde och alla såna där allmänt konstiga gamla barn-/ungdomsböcker typ Hemliga klubben och kungliga spöket som ingen som inte läst dem hört talas om.

Visst ja, dessutom: Den svarta kristallen av författartrion Teo Troy. Svensk fantasy i åtta delar som fått oförtjänt lite uppmärksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar