fredag 30 november 2012

Day 27 – The most surprising plot twist or ending

Meh, det kan jag inte säga ju. Det är ju fusk. Men jag kan säga vilken bok!

Den här. Zip av Elvira Birgitta Holm. Den bygger på kärlek, sökande efter sin identitet och, som det står på baksidan. "om det går att älska två". Till exempel hur huvudpersonen Bim, som senare blir Zip, försöker komma över hur hennes kärlek Madeleine dog för två år sedan, vänskapen mellan Bim, hennes bästa vän Zacke och sedan Zeb och Zebrina som börjar i deras klass, och hur Zackes pappa vet och accepterar att hans fru har en annan man.

Det är en jävligt, jävligt bra bok som du kan läsa, eller ge till en tonåring du känner eller inte känner om du inte gillar ungdomsböcker. Den handlar om väldigt många saker utan att vara spretig (utöver det jag sagt finns det äver könsroller, lajvande, mobbing, självskärning, balkankriget, får och vargar och massor av snö) och är väldigt läsvärd.

Och så mitt i allt det här enorma WTF-ögonblicket som sedan vävs in väldigt fint i historien och sedan känns ganska rimligt. Även om man när man precis läst det måste kasta boken all världens väg på bussen och fundera på vad fan som hände nu!

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Jag ska spana in den när jag kommer till Sverige :)

    SvaraRadera
  2. Trevligt att kunna tipsa! :D

    SvaraRadera