söndag 11 november 2012

Festival igår

Nej, jag har inte skrivit ut mig riktig än. Inte riktigt än. Men snart har jag nog samlat allt mod som behövs, det verkar inte bli så himla svårt. Mamma och pappa var bara lite tveksamma. De gillade det inte riktigt, men verkade förstå precis hur jag tänkte. Dessutom har de ju gjort en del progressiva saker själva när de var i min ålder. Det är en väldigt skön sak med dem, att de har gjort sånt, men utan att ha en "been there, done that, du har inget att komma med"-attityd när man själv gör det.

Men, det var ju inte det jag tänkte prata om. Jag tänkte prata lite om teatern. Vi har 25-årsjubileum i år (så sjukt, en massa småglin har drivit en hel kulturförening i ett kvarts sekel!) och igår firades det med en festival. Det var en del band, lite teater och lite fiskdamm, inte jättestort kanske, men stort för oss. Vår grundare var också där och berättade om hur det gick till när föreningen startades, vilket var alldeles för intressant för att hinnas med här.

Jag var artistvärd, vilket mest innebar att jag fyllde på chipsskålarna i artistfoajén och såg till att de hade mat, så resten av tiden satt jag i entrén och körde alkoblås och satte på band. Och när jag satt där så lade jag märke till något som är så typiskt oss. Det var så jävla rörigt, vi missade att räkna hur många som kom in, jag satt och åt pizza bakom disken och ibland saknades det personal helt på vissa ställen. Men. Men vi var så genuint JÄTTEGLADA över alla som kom dit. Det var kanske inte jätteprofessionellt och vi var rätt ostrukturerade, men varenda människa blev emottagen som en förlorad son, bara för att vi tyckte det var så himla roligt att få besökare.

En av artisterna sa samma sak. Han tyckte att vi hade konstiga matlösningar (vi beställde från närmaste pizzerian åt dem), undrade varför vi hade så få band och var förvånad över hur litet det var, men mest förvånad var han över stämningen. Över hur glada alla verkade och att alla vi som jobbade där verkade ha så roligt.

Och det hade vi. Så jävla roligt, med återseende av gamla medlemmar, dans, godis och pizza och bullar, massa musik och massa historier. Det var en bra kväll. Jag är trött nu.

2 kommentarer:

  1. ett kvarts sekel, nu lät det jävligt långt! xD

    SvaraRadera