söndag 4 november 2012

Samlar lite mod

Jag står kvar vid mitt beslut att skriva ut mig från Arbetsförmedlingen. Om jag har förstått det hela rätt så har jag att välja mellan praktik, utbildning och det här eländet jag ska vara på nu, där jag måste vara sex timmar om dagen fem dagar i veckan och som det skulle kosta bortemot tusen kronor i månaden att ta sig till.

Om jag inte gör något av detta får jag inte aktivitetsstödet (3000 i månaden) vilket är det enda jag kan få ut av att vara inskriven på AF, som det ser ut nu. Utbildningarna som erbjuds skulle kunna vara något, men det är i så fall det enda.

Delvis handlar det om att jag vill göra nånting själv för en gångs skull, och inte bara vänta på att bli invallad i den ena eller den andra fållan. Det är inte det enda stället man kan få hjälp på, det finns andra ställen att fråga, andra vägar att söka på och andra sätt att få tips från. Arbetsförmedlingen är inte det enda stället i världen där folk vet något om att söka jobb, starta eget och flytta utomlands.

Jag är trött på att ta emot färdiga lösninar. Jag är alldeles för bra på det, jag väljer alltid den enklaste vägen men den här gången har jag inte lust att göra det. Jag vill försöka lösa det själv. Och jag vill inte lägga 40 timmar i veckan på något jag inte har bestämt själv.

Men jag ska prata med mamma först, och se till att hon är okej med det. Det skulle jag väl inte behöva egentligen, jag är ju myndig, men det känns ändå bättre. Och så ska jag samla lite mer mod. Och på måndag morgon ska jag ringa Arbetsförmedlingen och Eductus och fixa det här. Det kan hända att jag inte skriver ut mig ändå, men i så fall beror det på att jag går en utbildning istället. Men nej, förhoppningsvis gör jag det. Jag vill inte vara med mer nu.

2 kommentarer:

  1. Sicken djävla byråkrati.
    Har själv varit i en sån moment 22 situation eller vad man ska kalla det. Skönt nog är det länge sen, men jag minns.

    SvaraRadera
  2. Japp, inte är det roligt! Men som tur är verkar det inte allt för svårt att komma därifrån.

    SvaraRadera