lördag 1 december 2012

Day 28 – Favorite title

Åh, den var lite svår! Jag vet inte om jag brukar lägga märke till titlar så mycket. Jag kommer ihåg dem såklart, men på rak arm kom jag först inte på någon.

Mest tror jag att jag gillar enkla titlar, som typ Dylan Plymsvans. Den handlar om en katt som heter Dylan ("döpt efter en amerikansk protestsångare") och hans matte kallar honom för Dylan Plymsvans, för hans svans ser ut som en plym. Inga konstigheter.

En snabb titt i bokhyllan ger mig även Glaspärleresan, och det blir nog den som skulle klassas som min favorittitel, gärna tillsammans med de övriga böckerna i serien som Mahognyögat och Kristallballongen. Varför? För att de till skillnad från de flesta titlar inte säger någonting om handlingen, utan snarare ger en känsla för själva boken.

Då har man en känsla för ord som författare. Kan man hitta ett enda ord som ger en rättvis bild av en bok, då vet man vad man gör.

2 kommentarer:

  1. precis! du har beskrivit precis vad jag vill ha med titlar, det är så jag försöker hitta namn till det mesta jag skriver. siri är bäst! ;)

    SvaraRadera
  2. Iih, Anna tycker att jag är bäst! :D <3

    SvaraRadera