fredag 28 december 2012

Day 29 – A book everyone hated but you liked

Satan vad jag segat på det här nu då! Men bara två delar kvar nu.

Alltså. Jag vet inte om jag läst någon sådan... Jag har kanske inte befunnit mig i en tillräckligt litterär omgivning utan de flesta har antingen läst något de garanterat kommer gilla eller inte alls. Dock minns jag en gång då bokbusstanten gav mig en bok och sa "läs den här och säg vad du tycker, alla säger att den är så bra men jag tyckte den var skitdålig". Jag var och är så sjukt stolt över det hedersuppdraget. Någon annan gång ska jag berätta om mitt kärleksfulla förhållande till bokbussen!

Konstigt nog kan jag inte hitta vad den heter! Inte för att jag har googlat rätt slarvigt, men det stod sig visst inte i längden.

I alla fall. Den handlade om en pojke och hans pappa som hade en trollfamilj boende i sitt skjul. De är några av världens sista troll, och en dag får någon reda på att de finns där, och de måste flyttas. Som jag minns det var det två "skurkar" i historien: delvis ett forskarlag som ville utföra experiment på trollen, och delvis de som ville visa upp dem för pengar. Ska jag spoila slutet? Jo, det kan jag göra, bara för att få använda spoilertext!

Till sist kommer de fram till målet med alla trollen hela och hållna, och trollfamiljen framlever numera sina dagar på ön Blå jungfrun utanför Smålands kust eftersom Blå jungfrun är ett naturreservat med extremt stränga besöksregler. Slutet gott, allting gott!

Titta vad coolt!

Jag vill minnas att den var bra, eller åtminstone helt okej. Nu kom jag däremot att tänka på en annan bok på liknande tema som jag kan rekommendera: Den stora spökräddningen av Eva Ibbotson. Den är brutalbra! Jag hörde den som ljudbok och när den var slut tog jag bara ut det sista bandet, satte i det första och började om. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar