måndag 24 december 2012

Favoritfilmsmaterial

Det har betts om att jag ska skriva om Life of Pi som jag var och såg med Anna igår, så ni kan väl få en recention i julklapp. Vi tänkte först se den på Bergakungen på premiären, men vi pallade inte gå på både Jul på Liseberg och bio, så vi bestämde oss för att gå på lokalbion här hemma, dagen före julafton. Vi var typ tio, femton stycken i salongen och jag är ganska säker på vem som var mest entusiastisk...

Jag har ett bra ord för den här filmen: Supercalafragilisticexplialadocius! Det är den mest skimrande, glittrande, fantastiska film jag någonsin sett. Jag säger inte att den var perfekt, för det var den inte precis, men fantastisk.

Handlingen är ganska enkel. Pi´s familj ska flytta sitt zoo över Stilla havet från Indien till Kanada (frågor på det?) men fartyget går under i en storm mitt över Marianergraven och de enda överlevande är Pi och den bengaliske tigern Richard Parker. I många veckor måste de leva tillsammans på en liten livbåt innan de slutligen hamnar på en strand i Mexico. Slut.

Är det sant? Spelar roll. Filmjäveln är underbar, och resten är inte viktigt. Har du minsta intresse för något, och inte minst för vackra saker, så ska du se den. (3D-effekterna var för övrigt värda något för en gångs skull, men den är säkert fin utan dem också!)

2 kommentarer:

  1. Åh, kul! Har du läst boken också?

    SvaraRadera
  2. Bara nåra sidor än, men jag har den hemma. Jag visade trailern för min vän Richard, och en vecka senare låg boken inslagen på min säng när jag kom hem!

    SvaraRadera