lördag 12 januari 2013

2012

Det känns som om 2012 varit det längsta året i mitt liv. Januari 2012? Då hade jag precis börjat ha religion och psykologi B, det var ju HUR LÄNGE SEN SOM HELST! Absolut inte ett år. Minst tre, jag minns knappt hälften. Summering?

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Ja, massa saker såklart! Tog studenten med allt vad det innebär (bal, studentfest, studenten i sig, andras mottagningar), åkte själv till Stockholm (nej, okej, det var med skolan men jag tog mig ändå dit helt själv!), skrev en riktig uppsats (projektarbetet räknas), var på Åland, kört bil, varit så arg att jag slagit sönder saker, klippt mig själv, varit på Sahlgrenska (skulle vara med i en undersökning men det går visst inte att ta blodprov på mig), betalat räkningar, varit på arbetsförmedlingen, jobbat, fått lön. Varit konstmodell. Erkännt saker med mig själv som jag helst inte vill låtsas om. Fått nya vänner.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Inte ett enda! Eller jo, jag har ett jobb, om än mycket osäkert (har inte jobbat på hela december. De ringde mig en kväll och undrade om jag hade tid dagen efter men jag fick tacka nej). Men både det, körkort och flytta hemifrån var väl kanske mer önskningar än löften. Och inte har jag tränat eller så heller, förutom att jag cyklade rätt mycket i somras. Men jo! Det viktigaste har det kanske ändå gått lite, lite bättre med: vara snäll mot Anna. Jag hoppas att jag blivit lite, lite bättre än innan.
 3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Hm, inte vad jag vet. Grannarna fick en liten bebis men dem känner jag knappt.
4. Dog någon som stod dig nära?
Min morbror fick avliva sin ena katt, Nisse. Den var så benig och skröpplig och inte särskilt lik sig själv längre till sist, så nu har vi Sonja-katten här själv.
5. Vilka länder besökte du?
Åland och Finland. Vad lite det låter på något sätt. Brukar jag ha varit i fler länder?
6. Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013?
Något som jag inte hade 2012, alltså? Eller något jag vill behålla? Jag vill ha ett jobb. Nej förresten, det skiter jag i. Jag vill ha karaktärsstyrkan som krävs av mig för att skaffa ett, rättare sagt. Målmedvetenheten, tålamodet. Intresset.
7. Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas?
Trettionde och trettioförsta december. Studenten och dagen efter. Första september, dagen Sofie och Richard blev ihop.
8. Vad var din största framgång 2012?
Sociala framgångar! Lätt! Jag har kommit på femstegsprincipen, hängt med Anna, hängt med Sofie, med Linnea och med Richard. Sms:at en massa. Det har känts bra, som ett steg framåt. Jag har känt lite på känslan, och fattat grejen med varför man skulle vilja vara med människor bara för att man vill det.
9. Största misstaget?
Inget jag gjort, bara det jag inte gjort. En massa saker som jag inte ens försökte. Jag antar att det här vägen leder någonstans också, men jag vill att det ska hända mer på vägen, vill göra mer och det är bara jag som kan få mig till det.
10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nix, bara vanligt förkyld. Jag är så sällan sjuk eller skadad, det är för att jag aldrig gör något.
11. Bästa köpet?
Fan, jag minns ju knappt vad jag har gjort i år... Vad har jag ens köpt? Jo, jag har ju köpt datorn! Och Annas dator som jag bytte mot kameran. Kameran var bra! Och så har jag köpt en del böcker, det var roligt. Nöjdast är jag ändå med hur mycket kläder jag rensade ut i februari, och andra saker också. Jag saknar väldigt lite av de kläder jag tog bort, jag ska till och med lägga bort lite till.
12. Vad spenderade du mest pengar på?
Bussresor! Jävlar vad jag har åkt buss, men ändå inte tillräckligt för att skaffa månadskort... Studenten tog också rätt mycket pengar, men det var nog ändå mest biljetter och sånt som kostade.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att jag haft så mycket vänner, att bli vän med Richard, bli bättre vän med Anna och börja träffa Linnea igen. Att kunna jobba som modell. Att upptäcka hur söt jag är! Att nästan, nästan bli kär, eller i alla fall fatta grejen.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2012?
Massa! Fler än något annat år! Alla studentlåtar (eller Usch :D som Anna döpt min spellista till) diverse Eurovision-låtar, allt som var på radio när vi var i Finland (Tröjan du hatar, Där jag hänger min hatt, Askan är den bästa jorden och en konstig en som hette Drottningen av Åland, finns på Spotify!). Den svenska björnstammens och Mumford & Sons senaste skivor. Listan jag ägnade Hösten åt när jag var yr av kåtlängtan... Gangnam style! Call me maybe! Annalåtar av typ Nightwish, Camelot och Muse. Och en massa andra!

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gl..les...ad... jag vet inte. Faktiskt. Eller jo, gladare! Jag och Anna har varit glada så mycket tillsammans att det måste vara övervägande.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Vad som helst! Jag har gjort för lite, suttit av för mycket tid. Jag är så rädd för att det ska vara utmärkande för mitt liv och det finns väl en risk för det. En ganska stor en till och med. Jag vill inte att det ska bli så.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Ingenting, då alltså. Suttit vid datorn? Nej, jag vill inte bara minska på något, möjligtvis byta ut något mot något annat. Jag ångrar faktiskt ingenting jag gjort, bara det jag inte gjort. Finns det inte något visdomsord som är så "Ångra inte det du gjort, ångra det du inte gjort"? Det låter ju rätt bra då.

18. Hur tillbringade du julen 2012?
Hemma. Med mammapappabrormormormorfarmorbrorkatt och Anna. Med samma schema som alla andra år, dock utan tomte.

19. Blev du kär i år?
Den du! Blev jag det? Jaaa..? Eller... nej? Jag tror inte det. Men jävlar vad nära det var. Det HADE kunnat bli så! En spännande historia blev det i alla fall.

20. Favoritprogram på TV?
Haha, jag och Anna tittade på Scout´s safari på Barnkanalen, gills det? Men Historieätarna var bra. Året är för långt för att man ska komma ihåg alla tv-program!

21. Bästa boken du läst i år?
Plättlätt! Borta med vinden. Ingen fråga.

22. Största musikaliska upptäckten?
Musik i sig, tror jag nästan. Jag har nog aldrig lyssnat så mycket på musik som det här året, med hänvisning till punkt 14.

23. Något du önskade dig och fick?
Vänner. Materiellt? Böcker, massor av böcker! En fin klänning. Modelljobb.

24. Något du önskade dig men inte fick?
Om jag skriver det blir bloggen censurerad...

25. Vad gjorde du på din födelsedag 2012?
Exakt det här. Varken mer eller mindre!

26. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Jag själv.

27. Vad fick dig att må bra?
Anna! Ingen svår fråga. Att vi fortfarande klarar oss tillsammans, och klarar oss så bra.

28. Vilken kändis var du mest sugen på?
Hahahaha, åh vilken rolig fråga! Ingen! Okej, Ryan Gosling är väl rätt snygg då, så jag svarar honom...

29. De bästa nya människorna du träffade?
Tja, jag har väl inte träffat så många nya... De jag jobbar med på second handen och de jag har träffat på konstskolan, såeh... någon av dem då!

30. Vad har du för nyårslöften inför 2013?
Inga, den här gången. Om det blir bra eller dåligt så kommer det bli det på egen hand utan att jag lovat nånting i förväg.

Äntligen klart! Jävlar vilken tid den tog att skriva... Ändå skulle jag vilja säga att den blev klar i tid, för jag känner verkligen att jag är klar med förra året nu. Väck med det. Nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar