onsdag 23 januari 2013

Skönhetsideal

Jag tror jag har hittat mitt stilideal. Hon här: Bernadette Peters. Hon ser inte ut så här längre, men så som hon såg ut på 70- och 80-talet, precis så vill jag vara. Hon är så perfekt oskuldsfull fast sexig, och söt och vacker och allt. Jag blir helt förhäxad av videon, jag vill vara hon, se ut som hon, dansa som hon!

Riktigt så långt vill jag väl kanske inte dra det. Jag menar, jag vill ju fortfarande vara jag, och jag varken vill eller kan vara en sån där ren liten luftvarelse som hon är här. Men det är ändå en perfekt bild att utgå ifrån, alla de jag har här. Mer som jag, bara. Mer grovhuggen, flaxigare. Och lite verkligare.

Jag vill vara söt. När jag ser på de här bilderna känns det inte så oöverstigligt. Hon ser ut lite, lite som jag. Liten och fluffig liksom, liten mun och stora ögon och lite kraftigt käkben.

Inte så att jag tycker att jag är så förtvivlat ful annars heller, bara inte fin... på det sättet. På det ambitiösa sättet, eller vad man ska kalla det. Ingen jag inte känner har tyckt att jag är det, och jag kan väl inte klandra dem. Man får lov att vara jähähähääävligt snygg för att vara snygg så som jag oftast ser ut. Trassligt, smutsigt hår, lite halvtorr, småfinnig hud, slarvigt utvalda kläder. Lite svettig.

Idag är jag ganska fin! Vanliga kläder, jeans, t-shirt och noppig kofta, men jag har blå scarf i håret och stora silvriga örhängen med små bjällror i. Jag gillar hur det ser ut

Hur fin får man vilja vara? Hur fin får jag vilja vara? När blir det patetiskt? När tar det för mycket av ens tid och uppmärksamhet? När räknas man som utseendefixerad? Jag vill inte låta det ta för mycket tid, men jag tror inte att det kommer att hända. Jag bryr mig inte tillräckligt. När jag väl gör det hjälper det ändå inte vad jag gör, för då tycker jag att jag är ful ändå, eller så tycker jag nästan att jag redan är så söt jag kan bli.

Men mer så här, skulle jag vilja se ut. Det låter inte så svårt?









2 kommentarer:

  1. Men det var ju för tusan rätt likt dig! :D Såg henne i USA förresten!

    SvaraRadera