tisdag 19 februari 2013

Årstider

Fick en kommentar från Ovissheten i dagarna att inte "lägga ut sommarbilder mitt i obehagligaste februari". Nu har jag inte så mycket emot februari utan tycker att det är en ganska mysig månad (så länge man inte behöver skotta snön). Så tittar jag på bilderna och joo, fan vad skönt det kan vara med sommar ändå!

Först försökte jag hitta argument om att juli inte är så jävla roligt heller, att det är varmt och äckligt och kladdigt och att man inte orkar göra något och det är ju i och för sig sant, men fan vad mycket enklare det är. Den tanken fascineras jag av ibland på vintern, att på sommaren är det ju bara att ta på sig sandaler och gå ut! Det är så enkelt, det fungerar så bra.

Om man lever i ett land där det alltid är sommar blir det kanske jobbigt för att det är varmt jämt, men det är ganska lätt att anpassa sin garderob och sitt liv efter värmen. Om det däremot alltid är vinter är det betydligt krångligare. På vintern är det alltid ett projekt att gå ut. Alltid ett sånt fruktansvärt anpassande efter det jävla vädret. För att inte tala om hur jobbigt det är att bygga hus.

Jag vet inte riktigt varför, men som jag tänker nu så känns det nästan som om jag hellre skulle vilja bo i ett land med ständig vinter än ständig sommar. Det är mysigare och gömmigare. Men helst ett land med evig höst, om jag måste välja.

Jag gillar väldigt mycket att bo i ett land med stora skillnader mellan årstider. Tänk att inte bo i ett land med världens humörsvängningar, där det är -10 på vintern och +30 på sommaren utan lite sådär jämt året om.

4 kommentarer:

  1. haha, brukar du bygga hus på vintern? låter nästan så ;)

    SvaraRadera
  2. En tackar för länkningen! Jag kan egentligen inte säga att jag fördrar någon årstid, för de är ju som du skriver, så extremt ambivalenta. Skönast vore det om det alltid var behagligt ute. Inte för varmt, inte för kallt, utan lagom.

    /Mellanmjölk

    SvaraRadera
  3. "Jag gillar väldigt mycket att bo i ett land med stora skillnader mellan årstider." Blindsill! Fast jag tar och gör det tydligare ändå ;)

    SvaraRadera
  4. Ovissheten: hehe, jag gillar när allt väder bara brakar loss hit och dit "nu tycker jag det ska vara JÄTTEVARMT! Och nu ska det vara JÄTTEKALLT!". Gillar den övertydliga skillnaden!

    SvaraRadera