onsdag 20 februari 2013

Stora blogglistan


Hur länge har du bloggat?
Sedan våren 2011, alltså snart två år!

Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
Inte så särskilt annorlunda, skulle jag tro. Dock har jag fått en helt annan förståelse för ordet produktivitet sedan jag insett hur jobbigt det är (åtminstone för mig) att hålla bloggen uppdaterad. Vad sjukt lat och seg och improduktiv jag är ändå.

Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Den allra första blogg jag läste tror jag var Bloggfrossa (rätt imponerande med tanke på att jag läser den fortfarande) men min första bloggförälskelse var nog Hanna Fridén. Hon har inte kvar sin blogg längre, tyvärr, och har inte planer på att skapa en ny, men hon finns på facebook och twitter och hennes förrförra finns att läsa här.



Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Rätt nöjd! Skrev stolpigare då, men samtidigt mer varierat. Jag gillar att jag har blivit bättre på att skriva vardagligt.

Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Vänta, ska räkna... 64. Shit. Då har jag ändå tagit bort en del nyligen, men några har väl tillkommit också. Bloglovin funkade inte i morse och det var ingen bra känsla ska jag säga, jag känner att jag behöver dra ner på det här lite (snart...).

Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar?
Tror faktiskt att de flesta är ämnesbloggar. Nu har andelen dagboksbloggar ökat lite, och andelen stora bloggar minskat och det känns bra. De flesta är ju visserligen blandade, men jag skulle gissa att det ser ut typ såhär:

  1. Genusbloggar 50%
  2. Dagboksbloggar 40%
  3. Pyssel-/bakbloggar 5%
  4. Annat 5%

Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Kissie och jag tycks väl inte ha sådär jättemycket gemensamt, och folk brukar se fruktansvärt förvirrade ut när jag säger att jag följer henne. Delvis är det väl just därför jag gillar henne, för att vi är så olika och hennes liv är väldigt långt ifrån mitt.


Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Hm, kommer inte på någon nu som skulle vara så lik mig över huvud taget. Men Tuffast av alla kanske?

Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
De flesta - inte ett smack. Jag har en del kompisar som läser den (tror jag?) bland annat Anna och min broder Kapten X men de flesta är rätt ointresserade av bloggar.

Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det tror jag nog. Tycker ni det?

Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Tja, jag testar väl lite hela tiden, tror jag. Har ingen särskild gräns, utan skriver lite som det känns.

Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Min vardag, vad jag har gjort under dagen. Det faller oftast utanför min kompetens att få det det minsta intressant eller läsvärt.

I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Typ, helt? Älskar att få kommentarer, älskar bekräftelse! Därför ogillar jag min design lite, jag kan inte ha såna där små kryssboxar under varje inlägg där den kommentarsrädde kan kryssa i ett hej.

Tror du att en kan lära känna en person genom att läsa hens blogg?
Absolut! Hur skulle man inte kunna göra det? Självklart finns det dimensioner man missar, men det gör man om man bara träffar en person utan att läsa dens blogg också.

Har du träffat folk irl efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nope!

Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?Säkert. Tror alltid allt kan vara skadligt för någon, i något sammanhang.

Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar?
Eftersom jag aldrig blivit omskriven så på en blogg, nej.

Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Tror inte det, jag har varit rätt snäll.

Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Själva skrivandet har nästan inga alls, det är bara bra! Läsandet tar dock väldigt, väldigt mycket tid.

Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Jag hoppas det. Jag är nöjd med mig själv i så fall!

3 kommentarer:

  1. Jeg tror også at man kan bli "kjent" med folk gjennom å lese bloggene deres, det er noe av det beste ved å følge spennende folk. Jeg liker fiskene på høyresiden, forresten! Ha en fin dag, klem fra Paris!

    SvaraRadera
  2. Den här lånar jag!
    Tack för tipsen, jag ÄLSKADE "ful" när jag var mindre, precis som den "ute/inne", som är ungefär samma koncept. Kom knappt ihåg någon av dom, men nu blir jag lite sugen på att läsa om dom! Tack för påminnelsen ^-^

    SvaraRadera
  3. Synne: Eller hur! Det är lite kusligt att folk lär känna en utan att man vet det, ibland glömmer man bort det. ;) Och visst är fiskarna fina, jag gillar dem också!

    Hanna: Ja gör det, de är så himla bra. Det finns ju fyra stycken nu!

    SvaraRadera