onsdag 6 mars 2013

Harry Potter Challenge 1. Favorite book

Nu känner jag att det är ett utmärkt ögonblick att börja med den här utmaningen (som inte är en utmaning egentligen, för det är ju inte som att jag på riktigt kommer försöka skriva ett inlägg varje dag) för jag vill skriva något, pallar inte att hitta på något bra och vill inte bara skriva strunt.

Alltså. Det var väldigt länge sen jag läste igenom serien nu, senast var nog när sista boken kom ut. Nu håller jag på igen men har lite fastnat på trean (Fången från Azkaban alltså, för de efterblivna) och det är den jag brukar uppge som min favorit. Det är också den som min mamma och min broder (eller Kapten X som han bett att bli kallad här på bloggen) gillar bäst.

Dock vet jag fan inte om det stämmer. Jag var ändock typ tretton när jag läste dem sist, och det är mycket möjligt att jag inte riktigt hade vett på att uppskatta alla berättelser, funderingar och hemligheter som till exempel Halvblodsprinsen har att bjuda på. Den verkar helt klart bättre på många sätt och jag minns knappt varför jag gillade FfA så mycket. Förmodligen för att det är en massa djur med. Det brukar vara därför.

Annars skulle jag nog säga Dödsrelikerna. Jag älskar hur hon knyter ihop alla tusen, tusen (tusentusentusen) trådar som hon lagt ut i hela serien, alla nya saker man får veta om karaktärerna, kärlekshistorierna, krigskänslan, och katastroferna. När sista delen av sista filmen kom hade affischerna texten "Allt slutar här" och det sammanfattar ganska bra. Det är slutet, och den har allt.

2 kommentarer:

  1. Jag har alltid gillat Hemligheternas kammare väldigt mycket. Även om de senare böckerna kanske är djupare och mer spännande så kommer jag nog alltid säga att min favorit är just den, mycket på grund av känslan jag fick första gången jag läste den.

    SvaraRadera
  2. Den ger ett ganska starkt intryck, jag var så jävla rädd när jag läste HK! Det tog år innan jag slutade titta efter basilisker under sängen.

    SvaraRadera