söndag 14 april 2013

Gamla barnprogram: De tre vännerna och Jerry


Har från lite olika håll hörts önskemål om att jag ska skriva om barprogram fler känner till, och Anna föreslog De tre vännerna och Jerry även kallat Southpark för barn. Programmen är onekligen ganska lika.

Jag blev lite förvånad över hur få avsnitt jag kände igen på YouTube. Å andra sidan kan jag de jag har på VSH desto bättre så vad gör det. De jag minns bäst är barnskönhetstävlingen, rabiesavsnittet och när de klär ut sig och kommer in på en fest. Himla märkligt program. Precis som Sune är det gjort av och för flera länder och därför hände det ibland grejer man inte fattade ALLS, som nämnda skönhetstävling. Det är även vänstertrafik, eftersom den bland annat gjordes för England (och inte USA som jag trodde).

Det är så himla groteskt och läskigt på flera sätt, till skillnad från de gulliga mysiga programmen med talande djur jag gillade i vanliga fall (jävlar vad många talande djur jag sett i mina dar) men jag tittade ändå. Som när det kommer en Indier till skolan och pratar om rabies, eller i introt när de snurrar och en av dem spyr. Jag får fortfarande lite lördagsmyskänsla när jag ser det, för det ingick i helgtablån i flera år av min baaarndom. Läsksmak i munnen, liksom. Mest gillar jag manuset, med odödliga repliker som "En halvnelson är ju inget hångel juh!", "Att vara hel och ren är nyckeln till framgång - fraaamgååång!" eller berättarröstens "Tjejerna hade bröst, deras läppar lyste ilsket röda och ögonlocken var tunga av smink, och över alltsammans vilade den jordgubbiga doften av tonårsparfym".

Vad minns du själv för program?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar