onsdag 1 maj 2013

Harry Potter Challenge 5. Favorite villain

Bildkälla
Alltså, har jag fel när jag säger att villain är typ skurk? Eller i alla fall fiende eller antagonist eller liknande? Ja, det finns ju onekligen ett gäng att välja mellan.

Om man kollar på internet och så verkar de vanligaste favoriterna vara antingen Umbridge eller Snape. Nu är ju Snape i och för sig inte någon skurk, men det räknas tycker jag, kanske i synnerhet därför? Umbridge är en sån skön onding eftersom det inte syns, fast hon är jätteskurkig.

Personligen var jag väldigt förtjust i Sirius, i den enda bok han är med i och man fortfarande tror att han är ond. Han är så sjukt läskig då, och jag var heeelt livrädd för grymmen när jag läste den. Voldemort är ju överlägset läskigast, men han är liksom avlägset ond, som en mörk skugga. Sirius är mer en direkt fara, särskilt när han är inne i slottet och man har ingen aning om var.

Jag tror jag gillar sånt, som i Agatha Christies Råttfällan, med hela mördaren är mitt ibland oss-grejen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar