måndag 8 juli 2013

Lite allmänt om böcker


  1. Fy fan vad jag stör mig på den här snubben. Han har en hel hemsida, jävligt välbesökt också, som går ut på att han sitter och orerar om att SÅ HÄR SKRIVER DU EN BRA HISTORIA, DET HÄR ÄR VIKTIGT NÄR DU GÖR EN MILJÖBESKRIVNING, DET HÄR VILL LÄSAREN HA, SÅ HÄR BLIR DU ANTAGEN men har han själv blivit utgiven nån gång? Fuck no. Nej, jag menar inte att man måste ha blivit utgiven för att veta något om att skriva men han är så jävla självgod. Som att han vet så himla mycket och har kommit på allt själv och ska berätta för lilla dig.
  2. Jag blir väldigt sugen på att åka hit. Till ett alldeles oerhört trevligt bokcafé i Umeå som verkar alldeles förtjusande. Länken går till ett gästinlägg på Bokhora av en av de drivande krafterna och hon berättar bland annat om att de ville ha begagnad inredning men att det var viktigt med bra stolar, och sådant är dyrt. Det löstes genom att olika författare fick köpa var sin stol, och fick i gengäld sitt namn på en graverad skylt på stolen. Mycket trevligt! De har författarkvällar och föreläsningar och allt sånt där som passar sig för ett bokcafé. Denna punkt leder mig för övrigt vidare till...
  3. Jag skulle vilja göra en svensk bokkarta! Besöksvärda bokcaféer, antikvariat, bokhandlar och bibliotek, litterära platser och städer och författarhem. Ovan nämnda Café Pilgatan, Viveca Lärn's västkustöar, massor av ofta omnämnda platser i Stockholm, Selma Lagerlöf's kära Mårbacka för att ta några exempel. Det finns ju redan Kurt Wallander-vandringar och allt möjligt annat krafs, de kan också integreras. Sedan ska karta såklart också vara snyggt målad och fint inbunden. Blir den populär skulle man också kunna göra en barnversion.

5 kommentarer:

  1. Jag klickade mig randomly till din blogg via bokhora och var bara tvungen att lämna en kommentar efter att ha tittat på den förstnämnda hemsidan. Han har ju faktiskt skrivit en ofärdig novell som man erbjuds att ladda ner (HA!) och deltagit i (men aldrig vunnit) tävlingar, och så hittar jag, efter några sid-klick, ett flertal grammatiska fel, så jag tror verkligen att han vet vad han pratar om. Han har ju läst över 2000 böcker...

    "Those who can, do. Those who can't, teach."

    SvaraRadera
    Svar
    1. MEN ELLER HUR?! Så jävla storslaget av honom också, att låta oss små mindre kunnande ladda ner hans fantastiska verk dessutom.

      Radera
    2. Hahahahaha //linnea

      Radera
  2. Var gärna med i min tävling som du hittar här om du gillar deckare: http://www.lexielaser.org/2013/07/vinn-cuckoos-calling.html

    SvaraRadera