måndag 8 juli 2013

Senast lästa: Kiki Strike

Bildkälla
Jag vet att det finns ett visst intresse för att jag ska skriva om böcker, och jag antar att det här är det enklaste sättet? Kiki Strike -  Skuggornas stad är egentligen Annas bok och det är en sådan hon ofta, ofta refererar till och nästan tvingade mig att läsa för att jag skulle veta vad hon pratar om.

Det finns bara en sak att säga om det - VÄRT! Ja Anna, den var väldigt bra. Du hade rätt. Den är väldig rolig, väldigt spännande, helt unik och har ungefär de bästa miljöerna någonsin. Tidsperspektivet är lite lurigt, det man först tror är "the main plot" är nästan bara förordet, sedan går det flera år och själva äventyret utspelar sig på bara ett par dagar. Det är egentligen en väldigt lurig bok över huvud taget. Vissa författare säger att "man ska aldrig lura läsaren" men det verkar ha gått Kirsten Miller helt förbi och hon luras av bara den!

Jag gillade inte riktigt slutet men nu ska vi inte spoila för mycket här. Dessutom är det inte relevant. Ofta är ju slutet en väldigt viktig del av historien och boken nästan står och faller med det, men så är inte fallet här. Miljöerna och karaktärerna är jävligt mycket viktigare utan att det känns som att storyn prioriterats bort (och nu pratar ni med en berättelsenörd).

Fler saker att älska:

  • alla guider: Hur du utnyttjar att du är tjej. Underjordiska världar. Hur du märker att någon ljuger. Mycket intressanta och användbara!
  • illustrationen på försättsbladet av Eleanor Davis som ser precis ut som de i Lejonpojken-böckerna. SÅ fina!
  • New York-skildringen. Jag vet att jag har klagat på att alla böcker alltid är på samma platser men det här är INTE samma sak. Det är inte det vanliga New York vi pratar om här.
En sista sak, som gör mig arg: VARFÖR ÄR DET BARA TOLVÅRIGA TJEJER SOM FÅR SÅ HÄR INTRESSANTA BÖCKER? Varför finns det så jävla många svinbra böcker om prepubertala tjejer (Maria Gripes och Eva Ibbotssons samlade verk, Sofies värld och  Mirandaböckerna bara för att nämna några av de största) när alla böcker om äldre tjejer och kvinnor handlar om typ... manlig bekräftelse? Jag kommer fan inte på en enda bok om en tjej som inte innehåller män på ett eller annat sätt. Det känns lite som att den viktorianska romantiseringen av småflickor hänger kvar. När de är tolv är de fortfarande barn, men tillräckligt intressanta för att kunna åka på äventyr. Sedan blir de kvinnor och då är de inte värda något utan att sättas i förhållande till en man. Tro fan att jag blir desperat efter manlig uppmärksamhet när det är det världen säger till mig att mitt liv handlar om. Jag vill läsa en sån här bok som handlar om någon i min ålder, jag vill också åka på äventyr! Jag vill också upptäcka dolda världar, bekämpa skurkar och rädda oskyldiga djur!

Jag får väl skriva en sån själv då. Förslag på handling?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar