lördag 5 oktober 2013

Anteckningar från en flyttstädning

Så. Nu var det alltså dags.

Jag flyttar från min fina, fina älskade Majorna-lägenhet. Bort från vagnhallen, bort från Hemköp, bort från färjan, från masthuggstorget, från... allt som är fint känns det som. Fast nya lägenheten är också rätt fin. Vid Brunnsbotorget ligger den, på Anekdotgatan. Stor men smutsig och sliten. Anna och Richard är redan där, Anna älskar den. Badkar. Jag vet inte. Jag vill stanna här, och ha det precis som jag har det nu.

Alla fönstren är öppna (åker bort från mina fönster, stora, stora fönster med ljus och luft). Det blåser och regnar ute, lampan gungar och dammet virvlar. Regndoften ersätter alla konstiga kroppslukter som lämnats kvar. Lämnar bara doften av nyrenoverat och utomhus.

Det är inte utan orsak jag kallat lägenheten för hipstergrottan. Rullgardinen täcker fönstret helt och smälter in i väggen, det blir som ett alldeles vitt rum med högt i tak. Ja, som en grotta.

Jag har inte dammsugit sedan jag flyttade in (det var den sextonde juni).

Jag sa när de åkte igår: "det gör inget att det är mycket pantburkar här, jag kan köpa lunch för det imorgon". Vi gillar öl och läsk. Jag kommer kunna äta lunch på Sjömagasinet.

Garderoben till vänster, där flyttlådan från mina föräldrars vind står, och mina Beyond Retro-klänningar hänger luktar sommar. Som den här sommaren har luktat.

Äter luft och andas ljus.

Det känns som att det här inte är verkligt, som om det är en metafor. Det är som om jag lever i tanken av att städa ur mitt röriga huvud innan jag flyttar in i röran igen. Tar ett andetag innan jag dyker.

Det ligger så fruktansvärt mycket småpengar överallt. Var kommer allt ifrån, varför? Mynt, sedlar, allt. Och så den där jävla panten.

Jag oroar mig för att ha gjort sönder hennes högtalare. De funkade inte sist jag testade och jag har inte vågat försöka igen. Fuck ha sönder andras grejer. De är liksom det ENDA dyra hon lämnat kvar, resten är bara möbler och köksgrejer. Hmpf...

Visst satan, brädan som har lossnat under sängen också... Ja, ja, städa nu och fixa allt det där sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar