fredag 18 oktober 2013

Är det inte det som är fascism? Att allt är som vanligt?

Det här med skattesänkningar. Vad är det för jävla trams? Vem tjänar på det?

Det pratas om att det ska löna sig att arbeta. Varför, frågar jag mig då? Vad menas med det? Vem ska tjäna på det? Hur mycket?

Jag tycker oftast det är folk som redan tjänar rätt så fett som pratar om att det ska "löna sig", de som minst sagt kan leva på sin lön och förmodligen köpa privat sjukvård, privat förskola och skola och privat äldrevård.

De som verkligen skulle behöva mer pengar lär väl ändå inte tjäna något vidare på skattesänkningar? Om jag ska ta mig själv som exempel så skulle jag tjäna någon tusenlapp extra i månaden och hur mycket välfärd kan du köpa för det? Du får ingen friskoleavgift, ingen sjukvård. Ännu värre blir det väl förmodligen för typexemplet ensamstående förälder med sjuksköterskelön. Visst gör det skillnad i vardagen, men några storskaliga förändringar gör det verkligen inte och minst av allt några klasskillnader.

Du kommer fortfarande inte kunna betala någon bra äldrevård, ett dagis med små grupper, avgiften på vårdcentralen. Du kommer med alla sannolikhet fortfarande inte kunna betala någon ordentlig utbildning åt dig själv eller dina barn, och allt kommer fortsätta som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar