torsdag 24 oktober 2013

Gästblogg: konstiga djur med Kapten X

Var hälsade! Jag är Lilla S:s stora lillebror. Ni kan kalla mig Stora M, eller kapten X, som ni kanske redan känner mig som. Klockan är 02:04 och borde egentligen sova, men istället så sitter jag på Sounddrop på spotify och lyssnar på allt från Genesis till Björk och Symphony X. Jag gillar metal, kultur, offensiv humor, sarkasm och nutella. Men inte kall mat.
Well, Lilla S har flera gånger frågat ifall jag vill gästblogga, och svaret har varje gång varit ”Eh, Nä”. Men för ett tag sen så kom hon på den briljanta idén att jag skulle blogga om konstiga djur. WIE! Då ändrade jag direkt uppfattning. Så, här kommer mitt första inlägg om konstiga djur.

HJORTSVINET
Hjortsvinet är förmodligen det minst vackra djuret jag vet. Tänk dig att du tar ett väldigt fult vildsvin, och sedan rakar av pälsen. Hur låter det? Redan nu så låter det ”Uäk” inne i mitt huvud.
 MEN! Vi är inte färdiga än. Nu så ska du sätta in ett par flodhästbetar in i denna skapelse. Nu bytte det från ”Uäk” till ”AHUGRABLBLL”. Hjortsvin har alltså betar som egentligen är för stora för sitt eget huvud. Because fuck logic.
Jag upptäckte denna groteskulära varelse när jag var liten. Då hade jag en bok som hette Världens Bästa Djur!” (Skriven av Björn Bergenholtz) och den handlade om allt som var intressant med grisar. Och i delen med olika grissorter så fanns alltså denna lilla gwis. Detta var min favoritbok ett bra tag.
Och nu: Trivia!
Hjortsvinet förekommer på ön Sulawesi, samt några andra mindre öar i samma område. Habitatet utgörs av tropisk regnskog. De är aktiva på dagen och äter fallfrukt och löv, för att deras betar är för långa för att gräva med. De är relativt stora nöffar och väger upp till 100 kg.

Så det kanske inte låter så intressant. Men det intressanta är att betarna blir så långa att de kan växa ett helt varv, och sedan växa in i skallen igen. Ibland så dör de av detta. Aj. Stackars djur.

Stackars gwis. 1 like = 1 prayer!!! :’((


Lätt pixlig bild på boken. Köp gärna till barn som ännu inte fastnat i spelträsket!


Jättevacker bild. Det här var alltså det första djuret jag gästbloggar åt min lilla syster (notera särskrivningen). Förhoppningsvis så kommer det fler! Puss och hej! C:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar